نویسنده: رسانه‌ای گوهر شاد

1 ماه قبل - 70 بازدید

بورد کریکت انگلستان و ولز (ای‌سی‌بی) در تازه‌ترین مورد اعلام کرده است که اعضای «تیم کریکت زنان پناه‌جوی افغانستان» برای شرکت در بازی‌های ۲۰ آوره به انگلستان سفر می‌کنند. این سازمان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که ۲۰ عضو تیم کریکت زنان پناه‌جوی افغانستان به‌تاریخ ۲۲ جون سال جاری میلادی سفرشان را به مقصد انگلستان آغاز خواهند کرد. در اعلامیه آمده است که این نخستین سفر رسمی تیم کریکت زنان پناه‌جوی افغانستان خواهد بود. قرار است تیم کریکت زنان پناه‌جوی افغانستان در این سفر، در مسابقه‌های ۲۰ آوره شرکت کند و در دور نهایی جام جهانی ۲۰ آوره که در انگلستان برگزار می‌شود، نیز حضور خواهد داشت. همچنین در اعلامیه تاکید شده است که قرار است این تیم در آستانه‌ی نشست شورای جهانی کریکت در شهر ادینبرو در اسکاتلند نیز حضور داشته باشد. تیم کریکت زنان افغانستان پس از روی‌کارآمدن مجدد حکومت سرپرست در سال ۲۰۲۱ میلادی، فروپاشید. اعضای این تیم به استرالیا پناهنده شدند و برای نخستین‌بار در جنوری ۲۰۲۵ میلادی تحت نام «تیم کریکت زنان پناه‌جوی افغانستان» در یک رقابت در شهر ملبورن شرکت کردند. سپس شورای بین‌المللی کریکت یک گروه کاری ویژه‌ برای حمایت از این تیم ایجاد کرد. این شورا با کمک هیأت کریکت انگلستان، استرالیا و هند یک «صندوق حمایت مالی» برای این ورزشکاران راه‌اندازی کرد. این در حالی است که حدود یک ماه قبل، فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) تیم فوتبال زنان افغانستان در تبعید را به‌عنوان نماینده‌ی رسمی کشور به‌رسمیت شناخت تا بتواند در بازی‌های بین‌المللی به نمایندگی از افغانستان شرکت کند. این بانوان از شورای بین‌المللی کریکت می‌خواهند که شبیه الگوی فیفا، تیم آنان را به‌عنوان نماینده‌ی افغانستان به‌رسمیت بشناسد.

ادامه مطلب


1 ماه قبل - 99 بازدید

در آستانه عید قربان، دفتر سازمان جهانی صحت در افغانستان، نسبت به احتمال شیوع بیماری کانگو هشدار داد و از شهروندان خواست تا در هنگام ذبح مواشی، اصول بهداشتی را رعایت کنند. این سازمان با نشر گزارشی گفته است که در ماه اپریل حداقل ۲۱۵ نفر در افغانستان بر اثر بیماری‌های مختلف ساری جان باخته‌اند و با نزدیک شدن به عید قربان و افزایش خرید و فروش و ذبح مواشی در سراسر افغانستان، نگرانی‌ها از شیوع دوباره و گسترش تب کانگو در میان شهروندان افزایش یافته است. سازمان جهانی صحت، نکات اساسی را برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری در جریان ذبح حیوانات به شهروندان توصیه کرده است. این سازمان گفت که مواشی باید در فضاهای باز، دور از محل سکونت و در ساحات کاملاً پاک و مشخص‌شده ذبح شوند. همچنین این سازمان به قصابان و شهروندان توصیه کرد که برای جلوگیری از تماس مستقیم با خون، ترشحات و مایعات بدن حیوان، حتماً از وسایل ایمنی مانند دستکش، ماسک و چپن (لباس کار) استفاده کنند. در این اطلاعیه آمده است که تمامی سطوح، وسایل و زمین‌هایی که عملیات ذبح و قطعه‌کردن گوشت در آنجا انجام می‌شود، باید بلافاصله و به طور کامل شستشو و پاک‌سازی شوند. پیش از دست زدن به گوشت یا قطعه‌قطعه کردن آن، حیوان ذبح‌شده باید آویزان شود تا خون آن به صورت کامل خارج گردد. تب کانگو یک بیماری حاد ویروسی است که عمدتاً از طریق گزش کنه‌ها یا تماس مستقیم با خون و بافت‌های حیوان آلوده در جریان ذبح و پس از آن، به انسان منتقل می‌شود. پزشکان در افغانستان همواره هشدار داده‌اند که این بیماری به دلیل داشتن نرخ مرگ‌ومیر بالا، در صورت عدم رعایت نکات ایمنی و بهداشتی از سوی مردم، می‌تواند به یک بحران جدی صحی در روزهای عید تبدیل شود. باید گفت که اخیرا سازمان جهانی صحت گزارش داد که در ماه اپریل سال روان، حداقل ۲۱۵ نفر در افغانستان بر اثر بیماری‌های مختلف ساری جان باخته‌اند. موارد بیماری‌هایی چون اسهال شدید، سینه‌بغل، تب دنگی، ملاریا و سرخکان در این کشور افزایش یافته و شماری نیز بر اثر این بیماری‌ها جان داده‌اند.

ادامه مطلب


1 ماه قبل - 88 بازدید

سرفراز بگتی، وزیر اعلای ایالت بلوچستان پاکستان در تازه‌ترین مورد اعلام کرده است که افغانستان میزبانی پاکستان از مهاجران افغانستانی در بیش از چهار دهه گذشته را فراموش کرده است. آقای بگتی در شهر اوکارا در ایالت پنجاب صحبت می‌کرد، گفت که وضعیت امنیتی در بلوچستان نسبت به پنجاب «وخیم‌تر» است و تروریست‌ها هیچ ملیتی ندارند. مقام‌های پاکستانی مدعی هستند که ناامنی در ایالت‌های بلوچستان و خیبرپختونخوا ریشه در افغانستان دارد، اما مقامات حکومت سرپرست این اتهامات را رد می‌کنند. وزیر اعلای بلوچستان مدعی شد که پاکستان بیش از ۴۰ سال «با قلب باز» از مهاجران افغانستانی میزبانی کرده است، اما اکنون کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده، روسیه، بریتانیا و چین آنان را تهدیدی امنیتی و تروریستی می‌دانند. پاکستان پس از تیره شدن روابطش با حکومت فعلی طی دو سال گذشته روند اخراج مهاجران افغانستانی را تشدید کرده و نزدیک به دو میلیون مهاجر را از این کشور اخراج کرده است. بسیاری از مهاجران اخراج‌شده سال‌ها در پاکستان زندگی کرده بودند. با وجود فشارها و انتقادهای بین‌المللی، روند اخراج مهاجران افغانستان از سوی پاکستان ادامه یافته است.

ادامه مطلب


1 ماه قبل - 96 بازدید

جمعیت هلال احمر افغانی در تازه‌ترین مورد اعلام کرده است که ۱۹ کودک که دچار سوختگی شدید و عفونت استخوان بودند، پس از تکمیل روند درمان در آلمان به افغانستان بازگشتند. این نهاد با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این کودکان توسط سازمان دهکده صلح آلمان درمان شده‌اند. در اعلامیه آمده است که این کودکان براساس تفاهمنامه میان جمعیت هلال احمر افغانی و بنیاد خیریه دهکده صلح آلمان درمان شده‌اند. والدین شماری از این کودکان در گفتگو با رسانه‌های داخلی گفتند امکان درمان فرزندان‌شان در داخل افغانستان وجود نداشته است. جمعیت هلال احمر افغانی به نقل از شاه محمد، پدر یکی از این کودکان نوشته است که با وجود مشکلات اقتصادی حدود ۲۰۰ هزار افغانی برای درمان فرزندش در افغانستان هزینه کرد، اما نتیجه نگرفت. بنیاد دهکده صلح آلمان براساس قراردادی که با جمعیت هلال احمر افغانی دارد، از نزدیک به دو دهه به این سو کودکان دچار سوختگی شدید و عفونت استخوان را برای تداوی به آلمان منتقل می‌کند. پزشکان این سازمان همه ساله به افغانستان سفر کرده و بیمارانی را که امکان تداوی آنها در داخل کشور فراهم نیست، شناسایی و به آلمان منتقل می‌کند.

ادامه مطلب


1 ماه قبل - 97 بازدید

ریچارد لیندسی، فرستاده ویژه‌‌ی بریتانیا برای افغانستان می‌گوید که مشارکت کامل زنان و دختران برای ثبات و شکوفایی آینده افغانستان حیاتی است. آقای لیندسی به کابل سفر کرده و در جریان سفرش با مقام‌های حکومت سرپرست و شمار زیادی از زنان و نمایندگان جامعه مدنی دیدار و گفتگو کرده است و بر حمایت بریتانیا از زنان و دختران افغانستان، به‌ویژه در بخش‌های آموزش و مشارکت اجتماعی تاکید شده است. او در این دیدارها تاکید کرده است که پیشبرد امنیت، رفاه و مشارکت زنان و دختران افغانستان همچنان از اولویت‌های اصلی بریتانیا برای افغانستان است. همچنین نماینده ویژه بریتانیا برای افغانستان نگرانی خود را درباره کمک‌های بشردوستانه‌ای که به دلیل بسته بودن مرز در پاکستان متوقف مانده‌اند، مطرح کرده است. او در ادامه هشدار داده است که این تأخیرها بیش از یک میلیون مادر و کودک در افغانستان را در معرض خطر سوءتغذیه قرار داده و پیامدهای گسترده انسانی به همراه خواهد داشت. او خواستار تلاش برای بازگشایی گذرگاه‌های مرزی برای کمک‌های بشردوستانه شده و بر اهمیت برقراری آتش‌بس پایدار برای فراهم شدن دسترسی امن و مداوم کمک‌های انسانی به غیرنظامیان آسیب‌دیده تأکید کرده است. ریچارد لیندسی گفته است: «این سفر فرصت مهمی بود تا مستقیماً از زنان افغانستان درباره تجربه‌ها، چالش‌ها و امیدهای‌شان برای آینده بشنوم.» نماینده ویژه بریتانیا برای افغانستان افزوده است که صدای زنان و دختران افغانستان باید در شکل‌دهی آینده‌ی کشور و تعامل مداوم جامعه جهانی نقش داشته باشد. او تاکید کرده که «امنیت، رفاه و مشارکت کامل زنان و دختران برای ثبات و شکوفایی آینده افغانستان اساسی است. فراهم کردن زمینه کار و مشارکت زنان در همه بخش‌ها نه‌تنها مسئله حقوق، بلکه یک ضرورت اقتصادی برای کشور است.»

ادامه مطلب


1 ماه قبل - 94 بازدید

ورونیکا بوسکویچ پوهار، سرپرست نمایندگی اتحادیه اروپا برای افغانستان در تازه‌ترین مورد با شماری از همکاران خود به ولایت بامیان در مرکز کشور سفر کرده است. نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان امروز (جمعه، ۱ جوزا) با نشر پیامی در حساب کاربری ایکس خود نوشته است: «مردم بامیان در جریان این سفر، چالش‌های مداوم در مورد دسترسی به آموزش و مراقبت‌های حیاتی سلامت مادران را به اشتراک گذاشتند.» همچنین تیم اتحادیه اروپا از یک پروژه آب که توسط برنامه جهانی غذا و بنیاد انکشافی آغاخان راه اندازی شده بازدید کردند و تأثیر آن بر بهبود زندگی هزاران نفر و تقویت کشت، معیشت و امنیت غذایی را مشاهده کرده است. قابل ذکر است که ولایت بامیان در مرکز افغانستان از محروم‌ترین و توسعه‌ نیافته‌ترین ولایت‌های کشور است و مردم آن بارها از عدم دسترسی به خدمات اساسی، از جمله خدمات آموزشی و صحت، شکایت کرده‌اند.

ادامه مطلب


1 ماه قبل - 151 بازدید

ذکیه احمد، دختر کوهنورد، نخستین زن از افغانستان است که قله «اورست»، بلندترین قله جهان را فتح کرده است. مژگان مهتر ابراهیمی، خواهر ذکیه احمد، در حساب کاربری فیس‌بوک خود از رسیدن او به قله اورست خبر داده است. همچنین «اورست دات لایف» نیز گزارش داده که ذکیه احمد نخستین زن افغانستان است که اورست را فتح کرده است. در گزارش آمده است که ذکیه همراه با گروهی از کوهنوردان، از جمله کرستین هریلا از روسیه، در تاریخ ۲۱ می سال جاری میلادی قله اورست را فتح کرده است. اورست دات لایف در ادامه تاکید کرده است: «ذکیه احمد نخستین زن از افغانستان است که بر بام دنیا ایستاده است.» خواهر ذکیه احمد نیز در حساب فیس‌بوک نوشته است: «خواهرم با صعود به قله اورست به‌عنوان نخستین زن افغان، تاریخ‌ساز شد. سفر او فقط رسیدن به قله نبود؛ بلکه نمادی از شجاعت، استقامت و امید برای میلیون‌ها دختر و زنی است که جرئت دارند فراتر از محدودیت‌ها رؤیاپردازی کنند.» ذکیه احمد ریور، متولد دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی در روستای «جودری» ولسوالی جاغوری غزنی است و پس از تسلط دوباره‌ی حکومت سرپرست برافغانستان، به استرالیا مهاجرت کرده است. اورست مرتفع‌ترین قله‌ی کره‌ی زمین است و صعود به آن آسان نیست. تاکنون کوهنوردان زیادی در مسیر صعود به این قله جان خود را از دست داده‌اند. ذکیه احمد پیش از فتح اورست، قله‌های «مون‌بلان» در فرانسه، «مِرا پیک» در نپال، «ناندا دوی» در هند و «نوشاخ» در ولسوالی واخان ولایت بدخشان افغانستان را نیز فتح کرده بود. قابل ذکر است که «نوشاخ» بلندترین قله افغانستان است. این قله در ولسوالی «واخان» ولایت بدخشان ۷ هزار و ۴۰۲ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. فتح اورست در حالی توسط ذکیه احمد رقم می‌خورد که حکومت فعلی ورزش زنان در افغانستان را ممنوع کرده‌اند.

ادامه مطلب


1 ماه قبل - 113 بازدید

برنامه توسعه‌ای سازمان ملل متحد در تازه‌ترین مورد اعلام کرده است که با پشتیبانی مالی اتحادیه‌ی اروپا، به توان‌مندسازی زنان و دختران در بامیان کمک می‌کند. این نهاد امروز (پنج‌شنبه، ۳۱ ثور) با نشر پیامی در حساب کاربری ایکس خود نوشته است که در هفته‌ی روان هیئتی از اتحادیه‌ی اروپا، بخش زنان ملل متحد، برنامه‌ی جهانی غذا، سازمان جهانی بهداشت و برخی نهادهای دیگر از پروژه‌های در حال اجرا در بامیان نیز دیدن کرده‌ است. برنامه توسعه‌ای ملل متحد در ادامه تاکید کرده است که در حال حاضر پروژه‌های در بخش توان‌مندسازی زنان، تقویت معیشت، خدمات بهداشتی، آبیاری و بازارهای محلی در بامیان زیر کار قرار دارد. اتحادیه‌ی اروپا در پروژه‌ی توان‌مندسازی زنان با تمرکز بر تقویت اقتصادهای محلی، می‌کوشد به توان‌مندسازی زنان در بخش‌های روستایی افغانستان کمک کرده و باعث رشد جوامع محلی نیز شود. در حالی سازمان ملل بر توان‌مندسازی زنان و دختران تاکید می‌کند که حکومت فعلی پس از تسلط بر افغانستان، زنان و دختران را از آموزش و ‏تحصیل محروم کرده است. این اقدام حکومت فعلی باعث شده است که میلیون‌ها دانش‌آموز دختر از آموزش و تحصیل باز بمانند. در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستورانت‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد، سفر بدون محرم و کار در موسسات غیردولتی داخلی و بین‌المللی و حتی دفاتر سازمان ملل در افغانستان منع شده‌اند. بر بنیاد گزارش‌ها، اگر این ممنوعیت ادامه یابد، تا سال ۲۰۳۰ نزدیک به چهار میلیون دختر ممکن است از آموزش محروم شوند.

ادامه مطلب


1 ماه قبل - 116 بازدید

یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد در تازه‌ترین مورد اعلام کرده است که در گذرگاه‌های مرزی افغانستان به بازگشت‌کنندگان به ویژه کودکان خدمات حفاظتی ارائه می‌کند. این سازمان امروز(پنج‌شنبه، ۳۱ ثور) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در بخش‌های مرزی به بازگشت‌کنندگان خدمات صحی، تغذیه، آب و حفظ‌الصحه خدمات فراهم می‌کند. یونیسف در ادامه تاکید کرده است که در اردوگاه‌های موقت بازگشت‌کنندگان در بخش‌های مرزی افغانستان، فضای دوست‌دار کودک نیز ایجاد کرده است. در اعلامیه آمده است که در جوامع محلی از خانواده‌ها برای جابه‌جایی مجدد و سازگاری دوباره نیز پشتیبانی می‌کند. این در حالی است که بازگشت شهروندان از کشورهای همسایه ویژه پاکستان و ایران در هفته‌های اخیر تشدید یافته است. بر اساس آمار سازمان ملل متحد، تنها در چهار ماه نخست سال روان ۶۰۰ هزار تن از ایران و پاکستان بازگشته‌اند. همچنین نهادهای بین‌المللی گزارش داده‌اند که طی چند سال اخیر، نزدیک به شش میلیون مهاجر به افغانستان بازگشته‌اند.

ادامه مطلب


1 ماه قبل - 103 بازدید

منابع محلی از ولایت بامیان می‌گویند که نیروهای استخبارات حکومت سرپرست در این ولایت، دفتر «رادیو بامیان» را مهرولاک کرده و بسته است. دست‌کم دو گفته‌اند که دفتر این رادیو روز (یک‌شنبه، ۲۷ ثور) توسط نیروهای استخبارات حکومت فعلی در این ولایت مهرولاک شده‌ است. منبع در ادامه تاکید کرده است که نیروهای استخبارات با یورش به دفتر رادیو بامیان در منطقه‌ی «شهر نو» مرکز ولایت بامیان دفتر این رسانه را بدون دلیل و توضیح مسدود کرده‌اند. همچنین شماری از رسانه‌ها گزارش داده‌اند اداره محلی این ولایت از چند سال به این‌سو جواز فعالیت رادیو بامیان را تمدید نکرده بودند. در همین حال صبور سیغانی، سخنگوی والی بامیان به رسانه‌های محلی گفته است که دفتر رادیو بامیان به دلیل عدم تمدید جواز فعالیت آن مهرولاک شده‌ است. او جزئیات بیشتری در این مورد نداده است. مشخص نیست که اداره‌ی محلی به این رسانه‌ی شنیداری اجازه فعالیت می‌دهند یا خیر. رادیوی محلی بامیان، اولین رسانه خصوصی ولایت بامیان است که در سال ۱۳۸۲ خورشیدی روی موج ۸۹.۷ اف‌.ام آغاز به کار کرد. این رسانه‌ی شنیداری طی ۲۳ سال فعالیت خود برنامه‌های خبری، فرهنگی، هنری، اقتصادی و سیاسی برای باشندگان ولایت بامیان پخش می‌کرد.

ادامه مطلب