نویسنده: رسانه‌ای گوهر شاد

1 ماه قبل - 111 بازدید

تدروس ادهانوم، رییس سازمان جهانی صحت در نامه‌ای سرگشاده به ساکنان جزیره تنریف اسپانیا تلاش کرد تا نگرانی‌ها درباره پهلو گرفتن کشتی تفریحی هوندیوس را کاهش دهد، گفته است که هانتا ویروس تهدیدی شبیه کووید ۱۹ نیست و خطر ناشی از شیوع ویروس برای ساکنان تنریف «پایین» است. آقای ادهانوم با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در حال حاضر هیچ مسافر دارای علائم بیماری در کشتی وجود ندارد و یک کارشناس سازمان جهانی صحت نیز در کشتی مستقر شده است. براساس معلومات موجود، کشتی تفریحی هوندیوس پس از شناسایی موارد ابتلا به گونه آندِس هانتا ویروس برای هفته‌ها در دریا سرگردان مانده بود. این ویروس که عمدتا از طریق جوندگان منتقل می‌شود، می‌تواند باعث بیماری شدید تنفسی و کلیوی شود. همچنین سازمان جهانی صحت و مقام‌های اسپانیا تاکید کرده‌اند خطر انتقال گسترده این بیماری در شرایط فعلی پایین است و عملیات انتقال مسافران تحت تدابیر شدید بهداشتی و امنیتی انجام خواهد شد. رییس سازمان جهانی صحت افزوده است که گونه «آندِس» هانتا ویروس که در این کشتی شناسایی شده، بیماری‌ای جدی است و تا اکنون سه نفر جان خود را از دست داده‌اند، اما ارزیابی سازمان بهداشت جهانی این است که خطر برای زندگی روزمره مردم تنریف پایین باقی مانده است. مدیرکل سازمان بهداشت جهانی علام کرد دولت اسپانیا برنامه‌ای «دقیق و حساب‌شده» برای انتقال مسافران به ساحل آماده کرده است. بر اساس این طرح، مسافران در بندر صنعتی گرانادییا، دور از مناطق مسکونی، با موترهای مهر و موم‌شده و تحت حفاظت، از طریق مسیری کاملا بسته به ساحل منتقل و سپس مستقیما به کشورهای خود بازگردانده خواهند شد. تدروس ادهانوم در بخش دیگری از نامه خود از پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، بابت پذیرش این کشتی قدردانی کرد و آن را «نمونه‌ای از همبستگی و وظیفه اخلاقی» خواند. او گفت انتخاب تنریف برای پذیرش کشتی بر اساس مقررات بین‌المللی بهداشت و به دلیل برخورداری این جزیره از زیرساخت پزشکی و امکانات لازم انجام شده است. مدیرکل سازمان بهداشت جهانی همچنین اعلام کرد شخصا به تنریف سفر خواهد کرد تا روند عملیات را از نزدیک دنبال کند و از کارکنان درمانی، نیروهای بندری و مقام‌های محلی قدردانی کند. در هفته نخست ماه می ۲۰۲۶، یک شیوع نادر و مرگبار از هانتا ویروس در کشتی تفریحی هوندیوس توجه سازمان‌های بهداشتی جهان را جلب کرد. این کشتی که سفر خود را از اوشوآیا در آرژانتین آغاز کرده بود، پس از بروز چند مورد بیماری شدید تنفسی و مرگ چند مسافر، به کانون یک عملیات بین‌المللی ردیابی و قرنطینه تبدیل شد.

ادامه مطلب


1 ماه قبل - 286 بازدید

امروزه بسیاری از افراد احساس خستگی مداوم و کاهش انرژی ذهنی را تجربه می‌کنند. این خستگی تنها ناشی از کمبود خواب یا فعالیت جسمی نیست، بلکه فشار روانی و استرس‌های روزمره نقش مهمی در ایجاد آن دارند. خستگی ذهنی نوعی احساس فرسودگی، کاهش انگیزه و دشواری در تمرکز و تصمیم‌گیری است که، برخلاف خستگی جسمی، با خواب کامل همیشه برطرف نمی‌شود. افرادی که از خستگی ذهنی رنج می‌برند، اغلب کاهش تمرکز، ضعف حافظه‌ی کوتاه‌مدت، بی‌انرژی بودن، کاهش انگیزه برای انجام فعالیت‌های روزمره و افزایش حساسیت و تحریک‌پذیری را تجربه می‌کنند. فشار روانی یا استرس مزمن، مهم‌ترین عامل خستگی ذهنی در زندگی مدرن است. استرس زمانی ایجاد می‌شود که فرد با موقعیت‌هایی روبه‌رو می‌شود که فراتر از توانایی‌های او برای مقابله هستند. این فشار می‌تواند ناشی از مسائل شغلی، تحصیلی، خانوادگی یا اقتصادی باشد. زمانی که بدن تحت استرس قرار می‌گیرد، هورمون‌هایی مانند کورتیزول و آدرنالین ترشح می‌شوند. در کوتاه‌مدت، این هورمون‌ها به افزایش انرژی و تمرکز کمک می‌کنند، اما اگر فشار روانی طولانی‌مدت باشد، باعث فرسودگی سیستم عصبی و کاهش توانایی ذهنی می‌شود. استرس مزمن همچنین موجب اختلال در خواب، کاهش انگیزه و افزایش اضطراب و افسردگی می‌شود که همگی به‌طور مستقیم بر توانایی پردازش اطلاعات و تمرکز تأثیر می‌گذارند و در نهایت خستگی ذهنی را تشدید می‌کنند. اغلب افراد فکر می‌کنند با خواب کافی می‌توانند خستگی ذهنی خود را رفع کنند، اما تجربه نشان می‌دهد که حتی پس از استراحت شبانه‌ی کامل، احساس فرسودگی و کاهش انرژی ادامه دارد. دلیل این امر آن است که خستگی ذهنی بیشتر ناشی از فشار روانی، افکار مزاحم و عدم تعادل بین زندگی و کار است. برای مثال، یک دانشجو پس از یک امتحان سخت ممکن است به اندازه‌ی کافی بخوابد، اما همچنان احساس کند انرژی ذهنی ندارد؛ زیرا ذهن او هنوز درگیر نگرانی‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و استرس‌های آینده است. بنابراین، صرفاً استراحت جسمی نمی‌تواند خستگی ذهنی را جبران کند. عوامل دیگری نیز می‌توانند خستگی ذهنی را تشدید کنند. استفاده‌ی مداوم از فناوری، مانند قرار گرفتن طولانی‌مدت در مقابل صفحه‌نمایش گوشی یا لپ‌تاپ، باعث کاهش تمرکز و افزایش خستگی ذهنی می‌شود. محیط کاری پرتنش و فشار برای انجام کارهای متعدد در زمان محدود، کمبود حمایت اجتماعی و عدم تعادل بین کار و زندگی شخصی نیز به‌شدت خستگی ذهنی را افزایش می‌دهند. سبک زندگی ناسالم، تغذیه‌ی نامناسب، کم‌تحرکی و مصرف بیش از حد کافئین و قند نیز بر کاهش انرژی ذهنی تأثیرگذار هستند. برای مقابله با خستگی ذهنی ناشی از فشار روانی، مدیریت استرس اولین قدم است. روش‌هایی مانند مدیتیشن و تمرین‌های تنفس به کاهش ترشح هورمون‌های استرس و بهبود آرامش ذهنی کمک می‌کنند. ورزش منظم، جریان خون و اکسیژن‌رسانی به مغز را افزایش می‌دهد و برنامه‌ریزی دقیق فعالیت‌ها و جلوگیری از انجام چند کار هم‌زمان، فشار ذهنی را کاهش می‌دهد. بهبود کیفیت خواب نیز نقش مهمی در کاهش خستگی ذهنی دارد؛ رعایت ساعت خواب منظم، کاهش مصرف کافئین و اجتناب از نور آبی قبل از خواب می‌تواند مؤثر باشد. ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی، از طریق تخصیص زمان مناسب برای فعالیت‌های تفریحی، ارتباط با خانواده و دوستان و پرداختن به سرگرمی‌ها، ذهن را از فشار روانی دور می‌کند و انرژی ذهنی را بازیابی می‌کند. علاوه بر این، تغذیه‌ی سالم و هیدراتاسیون مناسب، مصرف غذاهای حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها، مانند میوه‌ها، سبزیجات و مغزها، باعث افزایش انرژی ذهنی و بهبود عملکرد شناختی می‌شود. خستگی ذهنی یک پدیده‌ی پیچیده است که تنها با استراحت جسمی قابل حل نیست. فشار روانی و استرس‌های مزمن، اصلی‌ترین دلایل کاهش انرژی ذهنی هستند و تأثیرات عمیقی بر کیفیت زندگی فرد دارند. مدیریت استرس، ایجاد تعادل بین کار و زندگی، بهبود خواب و تغذیه‌ی سالم، ابزارهای مؤثری برای مقابله با این مشکل هستند. با توجه به سبک زندگی پرشتاب امروز، آگاهی از نقش فشار روانی و اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه برای حفظ سلامت ذهنی ضروری است. شناخت عوامل خستگی ذهنی و اقدام عملی برای کاهش آن، نه‌تنها کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد، بلکه توانایی فرد را برای تصمیم‌گیری، تمرکز و عملکرد روزانه افزایش می‌دهد. نویسنده: مرضیه بهروزی «روانشناس بالینی»

ادامه مطلب


1 ماه قبل - 95 بازدید

رسانه‌های بریتانیایی گزارش داده‌اند که شهیره کریمی، رابعه نسیمی و پیمانه اسد سه زن اهل افغانستان و شهروند بریتانیا و از اعضای حزب کارگر این کشور در انتخابات شورای محلی بریتانیا پیروز شدند. در گزارش‌ها آمده است که انتخابات شوراهای محلی لندن روز (پنج‌شنبه و جمعه ۱۷ و ۱۸ ثور) برگزار شده بود. پیمانه اسد، زن افغانستانی- بریتانیایی از پیروزی در انتخاب شوراهای محلی لندن ابراز خرسندی کرده است. وی در حساب کاربری ایکس خود نوشته است: «سخت‌ترین انتخابات زندگی‌ام بود. اما موفق شدم. برای سومین دوره، باردیگر به‌عنوان نماینده ناحیه «راکست» انتخاب شدم.» او در ادامه تاکید کرد: «این پیام برای کسانی‌ست که از من نفرت داشتند؛ همان‌هایی که به مردم می‌گفتند من مسلمان واقعی نیستم، مرا صهیونیست می‌خواندند، چون پدرم یک افغان پشتو زبانِ اهل جنوب است. مرا طالب خطاب می‌کردند و برای خاموش کردنم به خاطر صحبت درباره سیاست خارجی مرا تهدید به مرگ می‌کردند.» همچنین شهیره کریمی، دیگر زن افغانستانی- بریتانیایی و نامزد حزب کارگر، در ناحیه «پیت‌شنگر» به‌عنوان عضو شورای شهر «ایلینگ» انتخاب شده است. رابعه نسیمی، دیگر زن افغانستانی- بریتانیایی در انتخابات شورای محلی غرب لندن با کسب بیش از ۱۲۰۰ رأی به‌عنوان یکی از سه نامزد برنده اعلام شد. او در حساب کاربری ایکس خود نوشته است: «بسیار مفتخرم که به‌عنوان عضو شورای حزب کارگر برای شرق اکنون، در کنار استیفن دانلی و هیتش تیلور، انتخاب شدم. این کارزار طولانی و دشوار بود و من صمیمانه از همه کسانی که به من اعتماد کردند و رأی دادند، سپاسگزارم.» رابعه نسیمی در سال ۱۹۹۹ زمانی که پنج ساله بود، همراه با خانواده‌اش افغانستان را ترک و به بریتانیا مهاجر شده بودند. این زنان در حالی در کشور میزبان در این انتخابات به پیروزی می‌رسند که زنان و دختران در افغانستان از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی شان منع شده‌اند. افغانستان تنها کشوری در جهان است که دختران نمی‌توانند بالاتر از صنف ششم به مکتب بروند.

ادامه مطلب


1 ماه قبل - 131 بازدید

وزارت صحت عامه‌ی حکومت سرپرست در تازه‌ترین مورد اعلام کرده است که ۱۱ هزار و ۲۶۰ تن در سراسر کشور به بیماری تالاسمی مبتلا هستند و از این میان ۵ هزار و ۱۳۷ تن مرد و ۶ هزار و ۱۳۲ تن آنان زنان هستند. اين وزارت امروز (شنبه، ۱۹ ثور) با نشر پیامی در حساب کاربری ایکس خود به مناسبت روز جهانی بیماری تالاسمی این آمار را منتشر کرده است. در ادامه آمده است که در حال حاضر، بیش از یک هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی در کابل ثبت شده‌ است. نیازگل نیازمند، آمر بانک ملی خون وزارت صحت عامه‌ تاکید کرده است که از این تعداد افراد مبتلا به بیماری تالاسمی، ۷۹۸ تن مرد و ۷۱۹ تن‌شان زن هستند. در اعلامیه آمده است که برای تداوی بهتر بیماران مبتلا به تالاسمی، مراکز ویژه‌ای در کشور ایجاد شده که هم‌اکنون صدها بیمار در این مراکز درمان می‌شوند. همچنین وزارت صحت اعامه از نهادهای بین‌المللی و تاجران خواسته‌اند که برای جلوگیری از گسترش بیماری تالاسمی در کشور با این گروه همکاری کنند. قابل ذکر است که تالاسمی یک بیماری خونی ارثی و جنتیکی است که در آن بدن شخص هموگلوبین کافی یا سالم تولید نمی‌کند. این اختلال باعث کاهش کرویات سرخ خون، کم‌خونی شدید و اختلال در انتقال اکسیجن می‌شود. نشانه‌های این بیماری، خستگی، ضعف، رنگ‌پریدگی، زردی پوست، تغییرات استخوانی و بزرگی طحال می‌باشد.

ادامه مطلب


1 ماه قبل - 159 بازدید

همزمان با هزار و ۶۹۱ مین روز بسته‌بودن مکتب‌های دخترانه‌ی بالاتر از صنف ششم در افغانستان، دید‌بان حقوق افغانستان بار دیگر خواستار دسترسی بی‌قیدوشرط دختران به آموزش شده و از جامعه‌ی جهانی خواسته که در برابر ادامه‌ی این ممنوعیت سکوت نکند. این نهاد با نشر پیامی در حساب کاربری ایکس خود نوشته است: «بگذارید دختران بیاموزند؛ آموزش حق آنان است.» دیدبان حقوق افغانستان در ادامه تاکید کرده است که با وجود گذشت نزدیک به پنج سال از محرومیت دختران از آموزش، آنان هنوز هم در آرزوی بازگشت به مکتب و دنبال‌کردن رویاهای‌شان به‌سر می‌برند. این نهاد با ابراز امیدواری نسبت به بازگشایی دوباره‌ی مکتب‌ها برای دختران، از جامعه‌ی جهانی خواسته تا زمان رفع این محدودیت‌ها، در برابر وضعیت موجود خاموش نماند. باید گفت که حکومت سرپرست پس از تسلط بر افغانستان، زنان و دختران را از آموزش و ‏تحصیل محروم کرده است. همچنان در آخرین محدودیت خود، ‏دروازه‌های انستیتوت‌های طبی را به‌روی دختران و زنان بست، در حالی که ‏بخش صحت سراسر افغانستان با کمبود پرسنل مواجه است.‏ این اقدام حکومت فعلی باعث شده است که میلیون‌ها دانش‌آموز دختر از آموزش و تحصیل باز بمانند. در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستورانت‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد، سفر بدون محرم و کار در موسسات غیردولتی داخلی و بین‌المللی و حتی دفاتر سازمان ملل در افغانستان منع شده‌اند. براساس تازه‌ترین داده‌های سازمان ملل متحد، بیش از ۹۰ درصد شهروندان افغانستان از آموزش دختران حمایت می‌کنند.

ادامه مطلب


2 ماه قبل - 111 بازدید

رابعه نسیمی، زن افغانستانی-بریتانیایی، به عنوان نماینده حزب کارگر بریتانیا در انتخابات شوراهای شهر در غرب لندن، با کسب بیشترین رأی برنده انتخابات شده است. در گزارش آمده است که خانم نسیمی از حوزه «ایست اکتون» نامزد حزب کارگر برای انتخابات شوراهای شهر شده بود و توانست با کسب هزار و ۲۰۷ رأی برنده شود. براساس اطلاعات موجود، رابعه نسیمی در سال ۱۹۹۹ میلادی، همراه با خانواده‌اش به بریتانیا مهاجرت کرد و در شهر لندن ساکن شد. او به‌عنوان یک فعال حقوق‌بشر و مهاجرت شناخته می‌شود و از دانشگاه کمبریج انگلستان، سند دکترا دارد. انتخابات محلی شوراهای شهر بریتانیا هفته‌ی گذشته در سراسر این کشور برگزار شد و در این انتخابات حزب کارگر در لندن توانسته است که اکثریت کرسی‌ها را به دست آورد، اما در بسیاری از حوزه‌های دیگر شکست خورده است. حزب «اصلاحات بریتانیا» به رهبری نایجل فاراژ در این انتخابات توانسته است پیروزی چشم‌گیر کسب کند و در اکثر حوزه‌های انتخاباتی پیروز شود. کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا شکست حزبش در انتخابات را پذیرفته و گفته است که این نتایج برای حزب کارگر دشوار است. براساس گزارش‌ رسانه‌ها، انتخابات هفته‌ی گذشته، بزرگترین انتخابات بریتانیا پس از انتخابات سراسری سال ۲۰۲۴ میلادی بود که در آن حزب کارگر به رهبری کی‌یر استارمر پیروز شد. در حالی رابعه نسیمی برنده انتخابات لندن می‌شود که حکومت فعلی پس از تسلط بر افغانستان، زنان و دختران را از آموزش و ‏تحصیل محروم کرده است. همچنان در آخرین محدودیت خود، ‏دروازه‌های انستیتوت‌های طبی را به‌روی دختران و زنان بست، در حالی که ‏بخش صحت سراسر افغانستان با کمبود پرسنل مواجه است.‏ این اقدام حکومت فعلی باعث شده است که میلیون‌ها دانش‌آموز دختر از آموزش و تحصیل باز بمانند. در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستورانت‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد، سفر بدون محرم و کار در موسسات غیردولتی داخلی و بین‌المللی و حتی دفاتر سازمان ملل در افغانستان منع شده‌اند.

ادامه مطلب


2 ماه قبل - 228 بازدید

منابع محلی در بدخشان می‌گویند که در پی رانش زمین در ولسوالی یمگان این ولایت چهار کودک خورد سال جان باخته‌اند. دست‌کم دو منبع به رسانه گوهرشاد گفته‌اند که این رویداد حوالی ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه‌ی پیش از چاشت امروز (جمعه، ۱۸ ثور) در روستای «وجن وشنگان علیا»‌ از مربوطات ولسوالی یمگان رخ داده است. منبع در ادامه تاکید کرده است که دو نفر از این کودکان ۱۳ ساله، یک نفر ۱۵ ساله و یک نفر دیگر ۱۰ ساله بودند. منبع تصریح کرد که زمانی این کودکان زیر آوار شدند که در حال جمع‌آوری «گِل برای تنور» بودند. منبع در ادامه افزوده است که قربانیان از بستگان همدیگر بودند، اما عضو یک خانواده نبوده‌اند. مسوولان محلی حکومت سرپرست در ولایت بدخشان نیز این رویداد را تایید کرده‌اند، اما جزییات ارائه نکرده‌اند. قابل ذکر است که در یک ماه اخیر و در پی بارندگی‌های شدید، موارد متعددی از رویدادهای مشابه از ولایت‌های مختلف کشور گزارش شده‌ است. بارندگی و سرازیرشدن سیلاب‌‌ در این مدت تلفات و خسارات زیادی به باشندگان ولایت‌های مختلف کشور وارد کرده است. براساس آمار حکومت فعلی، در این مدت دست‌کم ۲۱۴ نفر در حوادث طبیعی جان باخته‌اند و بیش از ۳۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

ادامه مطلب


2 ماه قبل - 159 بازدید

منابع محلی از ولایت ولایت بدخشان می‌گویند که لیلما، همسر سلام مفتون، آوازخوان محلی، توسط تفنگ‌داران ناشناس در این ولایت تیرباران شده است. دست‌کم دو منبع به رسانه گوهرشاد گفته‌اند که این رویداد حوالی ساعت ۸:۳۰ صبح امروز (پنج‌شنبه، ۱۷ ثور) در روستای صیاد از مربوطات ولسوالی اشکاشم ولایت بدخشان رخ داده است. منبع در ادامه تاکید کرده است که لیلما همسر سلام مفتون هنگام رفتن به کارگاه خیاطی‌اش، با سلاح شکاری توسط افراد ناشناس زخمی شده و در مسیر شفاخانه جان باخته است. همچنین احسان‌الله کامگار، سخنگوی فرماندهی پولیس بدخشان، این رویداد را تایید کرده و گفته است که تحقیقات در این زمینه جریان دارد. همچنین منابع گفته‌اند که لیلما پیرو مذهب اسماعیلیه بوده است. مسوولان صحی کلینیک اشکاشم مرگ او را تایید کرده‌اند اما تا کنون هیچ فرد یا گروهی مسوولیت این حمله را نپذیرفته و هدف این حمله همچنان روشن نیست. این رویداد در حالی صورت می‌گیرد که ‏ناامنی‌ها، قتل‌های هدفمند، دزدی‌های مسلحانه و ناپدید شدن افراد در روزهای اخیر، در شماری از ولایت‌های افغانستان افزایش یافته است. روز گذشته یک دختر ۱۲ ساله در ولسوالی راغستان به قتل رسید و چندی پیش نیز بدریه جلالی، زن بدخشانی در کابل ترور شده بود. قابل ذکر است که از زمان تسلط دوباره‌ی حکومت سرپرست بر افغانستان، موارد متعددی از قتل زنان به‌دست اعضای خانواده‌های‌شان از ولایت‌های مختلف کشور گزارش شده است. بیماری‌های روانی، خصومت شخصی، ازدواج‌های اجباری، خشونت خانوادگی و فشار‎های روحی ناشی از فقر و بیکاری عوامل اصلی این قتل‌ها بیان شده است. همچنین با تسلط حکومت سرپرست بر افغانستان اکثریت نهادهای حامی حقوق زنان متوقف شده است. زنان در افغانستان چون گذشته با مراجعه به نهادهای عدلی و قضایی، دیگر نمی‌توانند برای خشونت‌های وارده‌ی شان شکایت کنند و این‌گونه خشونت‌‌ها پایدار باقی مانده و افزایش پیدا می‌کند.

ادامه مطلب


2 ماه قبل - 128 بازدید

فرماندهی پولیس ولایت میدان‌ وردک می‌گوید شش کودک در اثر انفجار ماین در ولسوالی دایمیرداد این ولایت زخمی شدند. این فرماندهی با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این انفجار عصر چهارشنبه (۱۶ ثور) در منطقه‌ی اورمل از مربوطات ولسوالی دایمیرداد رخ داده است. در اعلامیه آمده است که انفجار زمانی رخ داده است که کودکان با یک ماین‌ دستی منفجرنشده بازی می‌کردند. فرماندهی پولیس ولایت میدان وردک در مورد این‌که، این چی نسبت باهم داشتند، جزییات نداده است. در اعلامیه آمده است که کودکان زخمی به شفاخانه ولایتی میدان‌ وردک منتقل شده‌اند، اما وضعیت سه نفر آنان «وخیم» توصیف شده است. روز گذشته نیز در دو انفجار مشابه در ولایت‌های ننگرهار و پروان، دو کودک کشته و چهار کودک دیگر زخمی شدند. اداره‌ی ملی آمادگی مبارزه با حوادث چند وقت پیش اعلام کرده بود که در سال پسین ۱۹۳ رویداد انفجار مهمات به‌جامانده از جنگ‌ در افغانستان رخ داده که در اثر آن، ۸۷ تن کشته و ۳۳۳ تن زخمی شده‌اند؛ رقمی که بیش از ۶۷  درصد آن را کودکان تشکیل می‌دهد. قابل ذکر است که انفجار مهمات و ماین‌های به‌جامانده از جنگ، بارها از شهروندان، به ویژه کودکان، در ولایت‌های مختلف افغانستان قربانی گرفته است. بر اساس آمار سازمان ملل متحد، سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در افغانستان در شعاع یک کیلومتری مناطق آلوده به ماین‌ها و مواد منفجره زندگی می‌کنند.

ادامه مطلب


2 ماه قبل - 120 بازدید

هانا نیومن، عضو پارلمان اروپا اعلام کرده است که اخراج‌ پناهندگان از اروپا به افغانستان،‌ «نه‌تنها یک شکست انسانی» بلکه یک اشتباه راهبردی می‌باشد. خانم نیومن با نشر پیامی در حساب کاربری ایکس خود، نسبت به اخراج‌ پناهندگان از اروپا به افغانستان واکنش نشان داده است. وی در ادامه تاکید کرده است: «اگر اروپا مردان جوان افغانستان را به فقر و ناامیدی بازگرداند، بسیاری از آن‌ها به شبکه‌ها و مدارس دینی» خواهند پیوست. عضو پارلمان اروپا در ادامه افزوده است که با بازگرداندن افراد به شرایط ناامیدکننده، حکومت سرپرست افغانستان تضعیف نمی‌شود، بلکه سبب تقویت ساختاری می‌شود که دولت را در قدرت نگه دارد. او هشدار داده که اخراج پناهندگان به افغانستان سبب تقویت «شبکه‌ها و ساختارهای افراطی» خواهد شد. در این حالی است که اخیراً گزارش‌هایی مبنی بر میزبانی اتحادیه‌ی اروپا از مقام‌های حکومت فعلی برای گفتگو درباره اخراج پناهندگان افغانستان به داخل کشور منتشر شده است. این اقدام اتحادیه‌ی اروپا نگرانی‌های نهادهای حقوق بشری را در پی داشته است.

ادامه مطلب