سازمان عفو بینالملل به وضع محدودیت و سرکوب گستردهی زنان و دختران در افغانستان واکنش نشان داده و میگوید که جهان نباید زنان افغانستان را فراموش کند.
این نهاد با نشر پیامی در حساب کاربری ایکس خود نوشته است که حقوق، کرامت و فرصتهای زنان افغانستان باید همچنان در مرکز توجه جامعهی جهانی قرار داشته باشد.
سازمان عفو بینالملل در ادامه تاکید کرده است که حقوق دختران و زنان، حقوق بشر است؛ فرقی نمیکند که آنها در کجای جهان باشند.
این نهاد گفته است که زنان و دختران در افغانستان، از آموزش بیش از صنف ششم در مکتب و از تحصیل در دانشگاه، حضور در برنامههای تفریحی و سرگرمی تلویزیون، سخنرانی در محفلهای عمومی، رفتن به پارک و ورزشکردن منع شدهاند.
در ادامه آمده است که زنان در افغانستان حق کارکردن در سازمانهای غیردولتی را ندارند و همین گونه بدون همراه محرم مرد، نمیتواند بیش از ۷۲ کیلومتر سفر کنند.
در حالی این نهاد از حقوق زنان دفاع میکند که حکومت فعلی پس از تسلط بر افغانستان، زنان و دختران را از آموزش و تحصیل محروم کرده است. همچنان در آخرین محدودیت خود، دروازههای انستیتوتهای طبی را بهروی دختران و زنان بست، در حالی که بخش صحت سراسر افغانستان با کمبود پرسنل مواجه است.
این اقدام حکومت فعلی باعث شده است که میلیونها دانشآموز دختر از آموزش و تحصیل باز بمانند.
در کنار آن زنان از رفتن به باشگاههای ورزشی، رستورانتها، حمامهای عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد، سفر بدون محرم و کار در موسسات غیردولتی داخلی و بینالمللی و حتی دفاتر سازمان ملل در افغانستان منع شدهاند.
بر بنیاد گزارشها، اگر این ممنوعیت ادامه یابد، تا سال ۲۰۳۰ نزدیک به چهار میلیون دختر ممکن است از آموزش محروم شوند.