نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد در تازهترین مورد اعلام کرده است که میلیونها شهروند افغانستان به شمول زنان و دختران از حقوق اساسی خود محروم شده و از زندگی عمومی حذف شدند.
آقای فایق این اظهارات را به مناسبت هشتادمین سالگرد تصویب منشور ملل متحد مطرح کرده و گفته است که میلیونها شهروند افغانستان از همان حقوقی محروم هستند که منشور برای حفاظت از آنها ایجاد شده است.
وی در ادامه تاکید کرده است که دختران در افغانستان از دسترسی به حق آموزش محروم هستند و زنان از عرصههای عمومی حذف شدهاند.
سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد تصریح کرد که جوانان در افغانستان از داشتن امید و فرصت برای آیندهیشان محروم هستند و ملتی در در افغانستان به سکوت واداشته شده است.
همچنین او افزوده است که حقوق اساسی شهروندان افغانستان به گونهی ساختارمند نقض میشود و مردم افغانستان همچنان در انتظار عملیشدن وعده منشور ملل متحد در زمینه حقوق بشر، کرامت و عدالت هستند.
نصیراحمد فایق میگوید که اعتبار منشور ملل متحد در گرو دفاع از کسانی است که برای پشتیبانی از آنها شده است.
او در حالی از وضعیت زنان در افغانستان انتقاد میکند که حکومت فعلی پس از تسلط بر افغانستان، زنان و دختران را از آموزش و تحصیل محروم کرده است. همچنان در آخرین محدودیت خود، دروازههای انستیتوتهای طبی را بهروی دختران و زنان بست، در حالی که بخش صحت سراسر افغانستان با کمبود پرسنل مواجه است.
این اقدام حکومت فعلی باعث شده است که میلیونها دانشآموز دختر از آموزش و تحصیل باز بمانند.
در کنار آن زنان از رفتن به باشگاههای ورزشی، رستورانتها، حمامهای عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد، سفر بدون محرم و کار در موسسات غیردولتی داخلی و بینالمللی و حتی دفاتر سازمان ملل در افغانستان منع شدهاند.
بر بنیاد گزارشها، اگر این ممنوعیت ادامه یابد، تا سال ۲۰۳۰ نزدیک به چهار میلیون دختر ممکن است از آموزش محروم شوند.