استفان دوجاریک: حقوق زنان افغانستان در همه‌ی بحث‌ها برجسته خواهد بود

3 ماه قبل
زمان مطالعه 1 دقیقه

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد به انتقادها از عدم حضور زنان در نشست سوم دوحه واکنش نشان داده و می‌گوید که حقوق بشر و حقوق زنان و دختران در همه‌ی بحث‌ها برجسته خواهد بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از آقای دوجاریک نوشته است که جلسات دوحه «بخشی از یک فرآیند است، نه یکبار» و زنان و جامعه‌ی مدنی همچنان بخشی از آن هستند.

وی تاکید کرد که هدف نشست دوحه تشویق حکومت سرپرست افغانستان برای تعامل با جامعه‌ی جهانی از طریق یک رویکرد هماهنگ و ساختاریافته به نفع مردم افغانستان است.

او افزود: «حقوق بشر و حقوق زنان و دختران در همه‌ی بحث‌ها، قطعا از سوی سازمان ملل برجسته خواهد بود.»

باید گفت که سومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان قرار است در روزهای ۱۰ و ۱۱ ماه جاری خورشیدی برگزار شود.

در نشست سوم دوحه رزماری دی‌کارلو، مسوول امور سیاسی سازمان ملل متحد، روزا اوتنبایوا، نماینده‌ی ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان و فرستادگان کشورهای مختلف حضور خواهند داشت.

حکومت سرپرست نیز برای اشتراک در این نشست اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما نمایندگان جامعه‌ی مدنی و زنان در نشست اصلی حضور نخواهند داشت.

مقام‌های سازمان ملل متحد می‌گویند که قرار است یک روز قبل و یک روز بعد از نشست، با نمایندگان جامعه‌ی مدنی و زنان گفتگو شود.

حذف زنان و نمایندگان جامعه‌ی مدنی از نشست دوحه انتقادهای تند فعالان و نهادهای حقوق بشری را در پی داشته است.

برخی از شهروندان افغانستان در خارج برای تحریم این نشست فراخوان اعتراض داده‌اند.

با این وجود، روزا اوتنبایوا، نماینده‌ی ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان روز جمعه پس از پایان نشست شورای امنیت، از حذف حضور زنان در نشست دوحه دفاع کرده است.

وی گفته بود که نشست دوحه بر تجارت بخش خصوصی و مبارزه با مواد مخدر متمرکز خواهد بود، موضوعاتی که او آن‌ها را مرتبط با حقوق زنان توصیف کرده است.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=14005
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد