افغانستان غرق در بحران حقوق زنان می‌باشد

4 ماه قبل
زمان مطالعه 1 دقیقه

بخش زنان سازمان ملل متحد می‌گوید که ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های حکومت سرپرست بر زنان، باعث شده است تا افغانستان به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور در بحران حقوق زنان، شناخته شود.

این نهاد امروز (سه‌شنبه، ۱ جوزا) با نشر گزارشی در مورد وضعیت زنان افغانستان گفته است که منع آموزش دختران، باعث شده است تا کودک‌همسری ۲۵ درصد، فرزندآوری زود‌هنگام تا ۴۵ درصد و مرگ‌و‌میر مادران تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

در گزارش آمده است که منع کار زنان و ممنوعیت‌های آموزشی بر دختران، باعث شده است که حدود ۸۱ درصد زنان افغانستان مجبور به حذف یک وعده غذای‌شان شوند و ۵۷ درصد آنان در ناامنی غذایی و یا ترس از گرسنگی به‌سر می‌برند که قدرت تصمیم‌گیری زنان در خانواده‌ها نیز به ۵۸ درصد کاهش یافته و ۸۲ درصد زنان سلامت روان ندارند.

در ادامه آمده است که زنان در افغانستان به‌دلیل محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های حکومت فعلی، از تصمیم‌گیری در سطح ملی و بین‌المللی نیز حذف شده و یا دسترسی محدودی دارند.

همچنین در بخشی از گزارش آمده است که پس از آگست ۲۰۲۱، تفکیک جنسیتی در افغانستان صورت گرفت و حکومت فعلی با صدور پنجاه فرمان، زنان و دختران را از تمامی عرصه‌ها حذف کردند؛ اما با وجود این محدودیت‌ها، زنان افغانستان تسلیم نشده‌اند.

بخش زنان سازمان ملل می‌گوید: «زنان افغانستان، هنوز در تلاش تشکیل دادن نهادهای جامعه‌ی مدنی هستند تا مبارزه برای حق خود برای زندگی کامل و برابر در کرامت، را ادامه دهند.»

بخش زنان سازمان ملل متحد، حضور زنان در جامعه را ضروری خواند.

این سازمان افزود که رایزنی‌ها برای فرصت دادن به زنان افغانستان در سطح بین‌المللی جریان دارد.

این در حالی است که پس از روی کار آمدن حکومت فعلی در آگوست ۲۰۲۱، حکومت زنان و دختران را از تمامی حقوق اولیه شان محروم کردند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=13503
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد