یوناما: ما در کنار زنان و دختران افغانستان می‌ایستیم

7 ماه قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

عکس: شبکه‌های اجتماعی

یوناما یا دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان به‌مناسبت «روز جهانی زنان در ساینس» می‌گوید که توانمندسازی زنان و دختران در عرصه‌ی ساینس، برای مقابله با چالش‌هایی مانند تغییرات اقلیمی کمک می‌کند.

این نهاد با نشر پیامی در حساب کاربری ایکس خود نوشته است: « ما در کنار زنان و دختران افغانستان که برای آموزش جهت مبارزه با چالش‌های ملی و جهانی تلاش می‌کنند، می‌ایستیم.»

یوناما به نقل از رزا اوتنبایوا، رییس این نهاد نوشته است: «توانمندسازی زنان و دختران در عرصه‌ی ساینس در افغانستان زمینه‌ی فعالیت نیمی از پیکر جامعه را در امر مبارزه با چالش‌های مانند مقاومت در برابر تغییرات اقلیمی و توسعه پایدار فراهم می‌کند.»

وی تاکید کرد: «ما باید امروز و هر روز برای این توانمند‌سازی تلاش کنیم.»

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در حساب کاربری ایکس خود نوشته است که زنان تنها یک سوم جامعه‌ی علمی بین‌المللی را تشکیل می‌دهند، سهم و بودجه آن‌ها در بخش کار نیز کم است.

آقای گوترش افزود: «دختران و زنان با علم مرتبط هستند و زمان آن فرا رسیده است که بدانیم می‌توانند نوآوری را تقویت کنند.»

از روز جهانی دختران و زنان فعال در ساینس در حالی در جهان تجلیل می شود که حکومت سرپرست در افغانستان مکاتب، دانشگاه‌ها و تمامی مراکز آموزشی مدرن را برای دختران بالای صنف ششم بسته کرده است.

این اقدام حکومت فعلی باعث شده است که میلیون‌ها دانش‌آموز دختر از آموزش باز بماند.

علاوه بر این، حکومت سرپرست محدودیت‌های گسترده بر حضور زنان در اجتماع و فعالیت‌های آنان در عرصه‌های مختلف ایجاد کرده‌ است.

قابل ذکر است که «روز جهانی زنان در ساینس» از سال ۲۰۱۵ به این‌سو‌ برای ارتقای سطح دسترسی و مشارکت کامل زنان و دختران در زمینه‌های ساینس، فناوری، انجنیری و ریاضیات از سوی یونسکو تجلیل می‌شود.

همچنین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی با صدور قطع‌نامه‌‌ای، یازدهم فبروری را به‌عنوان روز جهانی زنان در ساینس تصویب کرد‌.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=10598
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد