یونیسف: یک‌سوم زنان باردار در افغانستان خارج از مرکز صحی زایمان می‌کنند

3 ماه قبل
زمان مطالعه 1 دقیقه

یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرده است که یک‌سوم زنان باردار در افغانستان در خارج از مراکز صحی زایمان می‌کنند.

یونیسف با نشر گزارشی اعلام کرده است که بیش از ۶۷ درصد از تولدها در افغانستان توسط یک متخصص بهداشتی ماهر انجام می‌شود.

این نهاد افزود که زایمان زنان باردار در خارج از مراکز صحی و بدون متخصص مراقبت‌های بهداشتی، زندگی آن‌ها را در معرض خطر جدی قرار می‌دهند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد با نشر روایت زندگی فهیمه، یک زن متخصص زایمان در مزارشریف نوشت: «زنان باردار باید حداقل چهار بار قبل از زایمان با یک پزشک ماهر ملاقات کنند اما تنها یک‌سوم زنان در افغانستان این کار را انجام می‌دهند.»

این متخصص به یونیسف گفته است که بسیاری از زنان باردار نمی‌دانند هنگام بارداری چگونه وعده غذایی سالمی برای خود فراهم کنند.

پیش از این سازمان جهانی صحت گفته بود روزانه ۲۴ مادر و ۱۶۷ کودک در سراسر افغانستان به دلیل بیماری‌های قابل پیشگیری مرتبط با بارداری و زایمان جان خود را از دست می‌دهند.

سازمان ملل نیز افغانستان را یکی از «بدترین کشورها از نظر مرگ‌و‌میر مادران در هنگام زایمان» خوانده است.

براساس آمار که سازمان بهداشت جهانی در قوس سال ۱۴۰۲ خورشیدی منتشر کرد از سال ۲۰۱۷ بدین‌سو سالانه ۶۳۸ زن در افغانستان در ازای هر ۱۰۰ تولد جان خود را از دست می‌دهند.

در حالی یونیسف این موضوع را مطرح می‌کند که حکومت سرپرست آموزش و کار زنان و دختران را منع کرده و بر مراجعه زنان در شفاخانه‌ها نیز محدودیت‌های وضع کرده است.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=14611
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد