کاردار سفارت آمریکا: زنان و دختران افغانستان از حقوق انسانی خود محروم هستند

4 هفته قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

کرن دیکر، کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان اعلام کرده است که آموزش و پرورش حق اساسی همه انسان‌ها است، اما متاسفانه افغانستان در وضعیتی قرار دارد که نیمی از جامعه (دختران و زنان) آن از حقوق انسانی محروم هستند.

خانم دیکر با نشر اعلامیه‌ای گفته است که واشنگتن در کنار زنان و دختران افغانستان ایستاده است.

وی از سفرش به نیویارک خبر داده و تاکید کرد که نشست‌های مؤثری در مورد حمایت از زنان و دختران افغانستان داشته است.

کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان می‌گوید که در این روزها افغانستان در محور بحث‌های بین‌المللی قرار دارد.

در اعلامیه آمده است که فراهم شدن زمینه تحصیل برای زنان و دختران اهل افغانستان یک امر ضروری و حیاتی است و بدون حضور فعال زنان در عرصه‌های مختلف، افغانستان نمی‌تواند پیشرفت کند.

کرن دیکر افزود که واشنگتن و همکارانش به ویژه قطر تلاش می‌کنند تا زمینه تحصیل را برای زنان و دختران افغانستان فراهم کنند.

همچنین هفته گذشته دید‌بان حقوق بشر در گزارشی هشدار داد بود که ممنوعیت تحصیل دختران توسط حکومت فعلی، می‌تواند سبب نهادینه شدن «نابرابری جنسیتی» در سیستم آموزشی کشور شود.

دیدبان حقوق بشر به این باور است که این ممنوعیت بر ابعاد مختلف زند‌گی مردم افغانستان تأثیر منفی گذاشته است.

در ادامه است که اگر ممنوعیت دختران از تحصیل ادامه یابد، افغانستان تا چند سال آینده با کمبود جدی داکتران، نرس‌ها، آموزگاران زن و زنان تحصیل کرده روبرو خواهد شد.

کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان در حالی از ممنوعیت آموزش دختران انتقاد می‌کند که حکومت سرپرست پس از بازگشت به قدرت در افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم را از تحصیل محروم و سپس دانش‌جویان دختر را از رفتن به دانشگاه‌ها دولتی و خصوصی و آموزشگاه‌های خصوصی منع کردند.

باید گفت که محدودیت‌‌های حکومت فعلی، باعث شده است که میلیون‌ها دانش‌آموز دختر از آموزش باز بماند. در کنار این، طی سه سال گذشته شمار زیادی از پسران به دلیل چالش‌های اقتصادی مجبور به ترک آموزش شده‌اند.

سازمان ملل متحد و جامعه‌ی جهانی در سه سال اخیر بارها خواستار لغو ممنوعیت حق آموزش و کار زنان در افغانستان شده‌اند، اما حکومت سرپرست تا اکنون به این خواست‌ها اعتنا نکرده است.

در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستورانت‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد، سفر بدون محرم و کار در موسسات غیردولتی داخلی و بین‌المللی و حتی دفاتر سازمان ملل در افغانستان منع شده‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=16418
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد