سازمان ملل: افغانستان نیاز فوری به ۱۸ هزار قابله دارد

4 هفته قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) ضمن هشدار از آنچه که نرخ بالای مرگ و میر مادران در افغانستان عنوان شده، اعلام کرده است که نظام صحی افغانستان به صورت فوری به ۱۸ هزار قابله نیاز دارد.

این صندوق هشدار داد اگر این نیاز برآورده نشود، زندگی زنانی بسیاری به خطر می‌افتد.

افغانستان یکی از بالاترین نرخ‌های مرگ و میر مادران باردار را در جهان دارد.

صندوق جمعیت سازمان ملل تاکید کرد که قابله‌ها می‌توانند حدود ۹۰ درصد نیازهای فوری بهداشت باروری مادر، نوزاد و دختران نوجوان را برآورده کنند.

طبق گزارش این صندوق، در سطح جهانی هم به حدود ۹۰۰ هزار قابله آموزش دیده دیگر نیاز است.

طبق این گزارش، در افغانستان برای رسیدگی به تقاضای شفاخانه‌ها، به ۱۸ هزار قابله ماهر دیگر نیاز فوری وجود دارد. کمبودی که اگر جبران نشود، می‌تواند زندگی بسیاری را به خطر اندازد.

صندوق جمعیت ملل متحد گفت که در سال ۲۰۲۱ از بیش از ۷۰ درمانگاه خانوادگی در افغانستان حمایت می‌کرد، اما این رقم اکنون با وجود محیط عملیاتی بسیار چالش‌برانگیز، بیش از شش برابر شده و به ۴۷۷ درمانگاه رسیده است.

طبق این گزارش، این کلینیک‌ها از سال ۲۰۲۱ به بیش از پنج میلیون افغان کمک کرده تا به خدمات حیاتی بهداشتی، به ویژه در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور دسترسی پیدا کنند.

آمار بالای مرگ و میر مادران افغان

در گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل آمده است که افغانستان از دیرباز دارای یکی از بالاترین نرخ‌های مرگ‌ومیر مادران در جهان بوده است. هر ساعت یک زن به دلیل عوارض بارداری و زایمان جان خود را از دست می‌دهد.

به گفته این صندوق، این مرگ‌ومیرها تا حد زیادی با مراقبت‌های قابله‌های ماهر قابل پیشگیری‌اند.

صندوق کودکان سازمان گزارش داده است که در هر ۱۰۰ هزار تولد، ۶۳۸ مادر جان خود را در جریان وضع حمل از دست می‌دهند که علت آن فقر، دسترسی محدود به خدمات صحی و نابرابری جنسیتی است.

این صندوق با اشاره به محدودیت‌هایی که حکومت سرپرست برای آموزش، کار و سفر زنان وضع کرده، گفت که چشم‌انداز این وضعیت برای زنان و دختران و نسل‌های آینده در افغانستان خطرناک‌تر به نظر می‌رسد.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=15573
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد