کمیسیون حقوق بشر کانگرس آمریکا: وضعیت زنان افغانستان به‌طور چشم‌گیری بدتر شده است

2 ماه قبل
زمان مطالعه 1 دقیقه

کمیسیون حقوق بشر کانگرس آمریکا به ادامه‌ی محدودیت بر زنان و دختران افغانستان واکنش تند نشان داده و می‌گوید که وضعیت زنان و دختران در کشور پس از آگست سال ۲۰۲۱، به‌گونه‌ای چشم‌گیری بدتر شده است.

این کمیسیون با نشر بیانیه‌ای گفته است که محدودیت‌های شدید و غیرانسانی حکومت سرپرست توانایی زنان را در مشارکت در زند‌گی عمومی به شدت کاهش داده است.

کمیسیون حقوق بشر گانگرس آمریکا تاکید کرد که کنترل بر زند‌گی خصوصی زنان و دختران افغانستان از سوی حکومت فعلی تشدید شده است.

در بیانیه آمده است که نشستی را درباره وضعیت زنان افغانستان به‌زودی برگزار می‌کند.

این کمیسیون می‌گوید که در این نشست، از هیدبار، مسوول بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر و میترا مهران، فعال حقوق زن و همچنان وحیده امیری، یکی از زنان معترض دعوت شده‌اند.

قابل ذکر است که نزدیک به سه سال می‌شود حکومت فعلی محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای را بر زنان و دختران افغانستان وضع کرده‌اند که کارشناسان سازمان ملل این محدودیت‌ها را مصداق آپارتاید جنسیتی در افغانستان عنوان می‌کنند.

همچنین در این مدت، حکومت سرپرست دختران بالاتر از صنف ششم را در افغانستان از رفتن به مکتب منع کرده‌ است.

وزارت تحصیلات عالی حکومت فعلی، زنان و دختران افغان را از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز بازداشته است.

این اقدام حکومت فعلی باعث شده است که میلیون‌ها دانش‌آموز دختر از آموزش باز بماند.

در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستورانت‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد، سفر بدون محرم و کار در موسسات غیردولتی داخلی و بین‌المللی و حتی دفاتر سازمان ملل در افغانستان منع شده‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=14824
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد