سازمان داکتران بدون مرز در تازهترین مورد اعلام کرده که شمار کودکان مبتلا به سوءتغذیه حاد که برای درمان به مراکز تغذیه درمانی در جنوب افغانستان مراجعه میکنند، بهگونه نگرانکنندهای افزایش یافته است.
این سازمان با نشر گزارشی گفته است که کاهش کمکهای بینالمللی، خشکسالیهای پیدرپی و اختلال در تامین غذاهای درمانی، از عوامل اصلی تشدید بحران سوءتغذیه در افغانستان به شمار میروند.
سازمان داکتران بدون مرز در بخشی از گزارشش افزوده است که از ماه جنوری تا اپریل ۲۰۲۶ میلادی، شمار کودکان مبتلا به سوءتغذیه شدید که در مراکز درمانی تحت حمایت داکتران بدون مرز در جنوب افغانستان بستری شدهاند، در مقایسه با میانگین مدت مشابه سه سال گذشته، بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.
در گزارش آمده است که بیشتر این کودکان کمتر از یک سال سن دارند.
همچنین آنا لیلیا باندا، هماهنگکننده پزشکی داکتران بدون مرز در افغانستان، گفته است: «کودکان زمانی به ما میرسند که وضعیتشان بسیار وخیم شده و با مشکلات روبهرو هستند که میتوانست از آن پیشگیری شود.»
وی تصریح کرد این وضعیت نشاندهنده تشدید ناامنی غذایی و فروپاشی نظام شناسایی و درمان زودهنگام سوءتغذیه در کشور است.
براساس این گزارش، کاهش چشمگیر کمکهای بینالمللی از اوایل سال ۲۰۲۵ میلادی به تعطیلی یا تعلیق ۴۴۵ مرکز صحی، از جمله ۲۰۳ تیم سیار صحی و تغذیه، انجامیده است.
او گفت که این مراکز پیشتر نقش مهمی در شناسایی زودهنگام کودکان مبتلا به سوءتغذیه و ارائه خدمات درمانی ایفا میکردند.
داکتران بدون مرز هشدار داده که خشکسالیهای مکرر، کاهش تولید محصولات زراعتی و بستهشدن مرزها در پی تنشهای منطقهای، امنیت غذایی را بیش از پیش تضعیف کرده و دسترسی به غذاهای درمانی ویژه کودکان را با مشکل مواجه ساخته است.
داکتران بدون مرز از کمککنندگان مالی، مقامهای صحی و نهادهای مسوول خواسته است که بودجه برنامههای تغذیه در افغانستان را هرچه سریعتر احیا کرده و جریان تامین غذاهای درمانی و تجهیزات پزشکی را تضمین کنند.
این سازمان هشدار داده است که در صورت ادامه وضعیت کنونی، کودکان بیشتری از دسترسی به خدمات نجاتبخش محروم خواهند شد.