سازمان ملل: از هر ۱۰ زن در افغانستان هفت تن آنان از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برند

3 هفته قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

بخش زنان سازمان ملل متحد به ادامه‌ی محدودیت‌های حکومت سرپرست علیه زنان و دختران واکنش نشان داده و می‌گوید که سلامت روان زنان در افغانستان رو به وخامت است و براساس نظرسنجی‌ها صورت گرفته، از هر ۱۰ زن در این کشور هفت تن آنان از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برند.

این سازمان روز (دوشنبه، ۱۲ سنبله) با نشر گزارشی نوشته‌ است که در ماه اپریل سال روان میلادی تقریباً از هر ۱۰ زن بررسی‌شده، هفت تن آنان احساس اضطراب، انزوا و افسردگی «بد یا بسیار بد» را تجربه می‌کردند.

بخش زنان سازمان ملل افزوده است، در نظرسنجی‌های متعددی که صورت گرفته ۷۳ تا ۹۱ درصد پاسخ‌دهندگان زن گفته‌اند که سلامت روانی‌شان کم یا به ‌طور قابل توجهی بدتر شده است.

در ادامه آمده است که شماری از زنان نیز در نظرسنجی دیگر در ماه اپریل ۲۰۲۴ گفته‌اند که هنگام خارج شدن از خانه به تنهایی «اصلاً» احساس امنیت نمی‌کنند.

همچنین در بخشی از گزارش آمده است، در پرسش‌های مشابه که از مردان پرسیده شده ۳۱ درصد گفته‌اند که احساس امنیت می‌کنند و ۶۳ درصد دیکر جواب دادند که «تاحدودی» احساس امنیت می‌کنند.

بخش زنان سازمان ملل متحد تاکید کرده است که چگونه‌گی زندگی زنان و دختران در افغانستان با نابرابری‌های جنسیتی تشدید شده و این وضعیت رو به وخامت است.

در حالی این گزارش نشر می‌شود که حکومت سرپرست پس از بازگشت به قدرت در افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم را از تحصیل محروم و سپس دانش‌جویان دختر را از رفتن به دانشگاه‌ها منع کردند.

باید گفت که محدودیت‌‌های حکومت فعلی، باعث شده است که میلیون‌ها دانش‌آموز دختر از آموزش باز بماند.

در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستورانت‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد، سفر بدون محرم و کار در موسسات غیردولتی داخلی و بین‌المللی و حتی دفاتر سازمان ملل در افغانستان منع شده‌اند.

همچنین به تازگی، قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر حکومت فعلی حتا صدای زنان را «عورت» عنوان کرده است.

بخش زنان سازمان ملل پیش از این نیز گفته بود که محدودیت‌ها بر زنان تاثیر مخربی بر زندگی آنان در افغانستان داشته است.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=15838
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد