معاون شهردار پاریس: جهان چشمان‌اش را روی خشونت علیه زنان افغانستان بسته‌اند

4 روز قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

فرانسوا بشیو، معاون شهردار پاریس، پایتخت فرانسه می‌گوید که جامعه‌ی جهانی چشمان خود را به‌روی خشونت‌ها علیه زنان و دختران در افغانستان بسته‌اند.

آقای بشیو این اظهارات روز (شنبه، ۲۴ سنبله) در یک گردهمایی اعتراضی مشترک که از سوی فعالان حقوق زن افغانستان و فرانسه در مقابل ساختمان اوپرا باستیل شهر پاریس برگزار شده بود، مطرح کرده و گفت که جامعه‌ی جهانی باید در کنار زنان افغانستان بایستند و «آپارتاید جنسیتی» در این کشور را به‌عنوان «جنایت علیه بشریت» به رسمیت بشناسند.

او در این جمع تیرباران ۱۸ نفر از جامعه‌ی هزاره در ولایت دایکندی را محکوم کرده و گفته است که از زمان تسلط حکومت سرپرست بر افغانستان، خشونت در این کشور فراگیر شده است.

همچنین وی در حساب کاربری ایکس خود نوشته است که جامعه‌ی جهانی باید سکوت خود را در برابر خشونت‌ها علیه زنان افغانستان بشکنند و حکومت فعلی را تحریم کنند.

معاون شهردار پاریس بر حمایت از حقوق زنان و دختران افغانستان تاکید کرد.

در عین حال، شکیبا داوود، بنیان‌گذار انجمن دایره‌ی پارسی در پاریس و یکی از برگزارکنندگان این برنامه‌ی اعتراضی گفت که این برنامه با همکاری نمایندگان شهرداری پاریس به هدف تقویت حمایت از زنان و دختران افغانستان برگزار شده است.

او افزود که در این برنامه‌، معترضان سرود «سحر» و سرود «زنان» را به زبان‌های فارسی و فرانسوی و به رسم اعتراض زمزمه کردند.

همچنین در تصاویر و نوارهای ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی از این برنامه اعتراضی نشر شده است، دیده می‌شود که معترضان شعارهایی «نه به آپارتاید جنسیتی»، «صدای زن عورت نیست» و «کار، تحصیل و آزادی» را سر داده‌اند.

معترضان در این گردهمایی اعتراضی با شعار «صدای زن انقلاب است»، قانون امر به معروف را که در آن صدای زن «عورت» خوانده شده را رد کردند.

در حالی فعالان حقوق زن افغانستانی در فرانسه دست به اعتراض می‌زندند که حکومت سرپرست پس از بازگشت به قدرت در افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم را از تحصیل محروم و سپس دانش‌جویان دختر را از رفتن به دانشگاه‌ها دولتی و خصوصی و آموزشگاه‌های خصوصی منع کردند.

باید گفت که محدودیت‌‌های حکومت فعلی، باعث شده است که میلیون‌ها دانش‌آموز دختر از آموزش باز بماند.

سازمان ملل متحد و جامعه‌ی جهانی در سه سال اخیر بارها خواستار لغو ممنوعیت حق آموزش و کار زنان در افغانستان شده‌اند، اما حکومت سرپرست تا اکنون به این خواست‌ها اعتنا نکرده است.

در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستورانت‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد، سفر بدون محرم و کار در موسسات غیردولتی داخلی و بین‌المللی و حتی دفاتر سازمان ملل در افغانستان منع شده‌اند.

همچنین به تازگی، قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر حکومت فعلی حتا صدای زنان را «عورت» عنوان کرده است.

بخش زنان سازمان ملل پیش از این نیز گفته بود که محدودیت‌ها بر زنان تاثیر مخربی بر زندگی آنان در افغانستان داشته است.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=16128
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد