زنان معترض: تیرباران شدن پناه‌جویان افغانستانی در ایران بررسی شود

2 ساعت قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

شماری از زنان معترض و اعضای جنبش «زنان مقتدر افغانستان» خواهان بررسی دقیق تیرباران شدن ده‌ها تن  از پناه‌جویان اهل افغانستان در مرز ایران شده است.

این جنبش با نشر اعلامیه‌ای گفته است که لازم است تا جامعه‌ی جهانی و نهادهای حقوق بشر در این زمینه اقدام و از تکرار چنین فاجعه‌ها جلوگیری کنند.

در ادامه آمده است: «ما اعضای جنبش زنان مقتدر افغانستان، با قلبی پر از درد و اندوه، خبر ناگوار کشته شدن هموطنان عزیزمان در مرز ایران را دریافت کردیم. این حادثه دلخراش، بار دیگر نشان‌دهنده‌ بی‌رحمی و خشونتی است که بر زندگی انسان‌ها سایه افکنده و جان‌های بی‌گناه را مورد هدف قرار می‌دهد.»

زنان معترض تاکید کردند که امنیت و حقوق بشر باید در اولویت قرار گیرد و همه انسان‌ها حق زندگی و آزادی دارند.

همچنین در بخش از اعلامیه، جنبش زنان مقتدر افغانستان از دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی خواسته است که به این مسأله توجه جدی داشته باشند و برای حفظ جان انسان‌ها تلاش همه جانبه کنند.

این در حالی است که رسانه و نهاد حقوق‌‌ بشری «حال وش» که بیشتر خبرهای سیستان و بلوچستان ایران را پوشش می‌دهد، گزارش داده است که مرزبانان ایران یک‌شنبه‌شب (۲۱ میزان) با کمین در منطقه‌ی مرزی «کلگان» ولسوالی سراوان ولایت سیستان و بلوچستان این کشور، به گروهی از پناه‌جویان افغانستان تیراندازی کردند.

براساس پیام‌های صوتی‌ای که در شبکه‌های اجتماعی دست‌ به دست می‌شودو، شمار پناه‌جویان حدود ۳۰۰ نفر بوده‌اند.

در این پیام‌های صوتی گفته می‌شود که از میان این افراد ۵۰ تا ۶۰ نفر جان سالم بدر برده‌اند و متباقی کشته یا زخمی شده‌اند.

تیرباران شدن مهاجران افغان واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است.

در عین حال، حسن کاظمی قمی، نماینده‌ی ویژه ایران و سرپرست سفارت آن کشور در کابل گفته است که گزارش‌ها در این مورد «صحت» ندارد.

او در حساب کاربری ایکس خود نوشته است: «در نتیجه پی‌گیری‌های مستقیم از طریق منابع معتبر تا این لحظه، مشخص گردید که اخبار در زمینه‌ی جان‌باختن ده‌ها اتباع غیرقانونی در مرز سراوان صحت ندارد.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست گفته است که در این مورد تحقیق و پس از روشن شدن موضوع، تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=16939
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد