آموزش قابله‌ها در بامیان از سوی سازمان ملل

5 روز قبل
زمان مطالعه 1 دقیقه

کمیساری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان افغانستان، از فراغت شماری از زنان در ولایت بامیان از یک برنامه‌ی آموزش قابلگی خبر داده است.

این نهاد امروز (یک‌شنبه، ۲۵ سنبله) با نشر پیامی در حساب کاربری ایکس خود نوشته است که این برنامه، با حمایت اتحادیه‌ی اروپا برای دومین بار در این ولایت برگزار شده است.

کمیساری عالی سازمان ملل متحد متحد در امور پناهندگان، هدف از برگزاری این برنامه‌ را مقابله با میزان بالای مرگ‌و‌میر مادران و کودکان عنوان کرده‌ است.

این سازمان چند وقت پیش گفته بود که افغانستان یکی از کشورهای با نرخ بالای مرگ‌ومیر مادران و کودکان در جهان است.

این نهاد بیان کرد که در سال ۲۰۲۰ میلادی روزانه حدود ۲۰ زن در افغانستان، هنگام زایمان یا در حالت بارداری جان می‌دادند.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان هم‌چنان گفته بود که برای مقابله با مرگ‌ومیر مادران و کودکان، در یک برنامه‌ی دوساله، قابله‌هایی را برای مناطق دوردست افغانستان آموزش می‌دهد.

این نهاد افزوده بود، دانشجویانی که در این باز مناطق دوردست و با دسترسی محدود به خدمات صحی هستند و پس از پایان دوره‌ی دو ساله، سند فراغت دریافت خواهند کرد.

همچنین صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) ضمن هشدار از آنچه که نرخ بالای مرگ و میر مادران در افغانستان عنوان شده، اعلام کرده است که نظام صحی افغانستان به صورت فوری به ۱۸ هزار قابله نیاز دارد.

این صندوق هشدار داد اگر این نیاز برآورده نشود، زندگی زنانی بسیاری به خطر می‌افتد.

صندوق جمعیت سازمان ملل تاکید کرد که قابله‌ها می‌توانند حدود ۹۰ درصد نیازهای فوری بهداشت باروری مادر، نوزاد و دختران نوجوان را برآورده کنند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=16136
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد