معترضان در کانادا: «نسل‌کشی هزاره‌های» افغانستان را متوقف کنید

3 هفته قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

صدها تن از شهروندان اهل افغانستان در کانادا به مناسبت سالگرد آغاز «نسل‌کشی هزاره‌ها» در افغانستان و در واکنش به کشتار باشندگان ولایت دایکندی، با گردهمایی در شهرهای ونکوور و اوتاوا دست به اعتراض زدند.

شهروندان افغانستان روز گذشته (یک‌شنبه، ۸ میزان) به وقت محلی در شهرهای ونکوور و اوتاوای کانادا با شعار «توقف فوری نسل‌کشی هزاره‌ها» از نهادها و سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی خواسته‌اند که جنایات علیه هزاره‌های افغانستان را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت بشناسند.

اعتراض‌کنندگان بر‌ تامین عدالت برای قربانیان نقض حقوق بشر تاکید کرده و خواستار ادامه دفاع از حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌های افغانستان، شدند.

آنان یاد و خاطره‌ی قربانیان این نسل‌کشی را که امسال ۱۳۲مین سالگرد آن بود، گرامی داشتند و خواستار توجه بیشتر جامعه‌ی جهانی به وضعیت هزاره‌ها شدند.

این تظاهرات با خوانش قطعنامه‌ای به پایان رسید.

در قطعنامه از جامعه‌ی جهانی خواسته شد تا نسل‌کشی جاری علیه هزاره‌ها-شیعیان در افغانستان را به رسمیت بشناسد و ماهیت سیستماتیک نقض حقوق بشر علیه آنان را اذعان کند.

همچنین شرکت‌کنندگان خواستار اقدام فوری برای حفاظت از هزاره‌ها طبق قوانین بین‌المللی شدند تا از نسل‌کشی بیشتر آنان تحت حکومت سرپرست جلوگیری شود.

باید گفت که در این قطعنامه از دولت کانادا و جامعه‌ی جهانی نیز خواسته شده است که از عادی‌سازی روابط با حکومت فعلی خودداری کنند و تمام امکانات را برای پاسخگو کردن این گروه در قبال نقض حقوق بشر به کار گیرند.

همچنین معترضان پیشنهاد کردند که کانادا تحقیقاتی مستقل از سوی سازمان ملل متحد درباره وضعیت حقوق بشری هزاره‌ها به راه اندازد و قطعنامه‌ای برای حفاظت فوری از آنان صادر کند.

این در حالی است که به‌تاریخ ۲۲ سنبله، ۱۴ نفر از باشندگان روستای «قریودال» ولسوالی سنگ‌تخت‌وبندر ولایت دایکندی در ساحه‌ی مرزی این ولایت با غور توسط افراد مسلح به قتل رسیدند.

مسوولیت این کشتار را گروه داعش برعهده گرفت. باید گفت که در این کشته‌شدگان یک باشنده ولایت غور نیز شامل می‌باشند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=16502
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد