شهروندان افغانستان در کانادا: نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید

8 ساعت قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

ده‌ها نفر از شهروندان افغانستان مقیم کانادا در اعتراض به «نسل‌کشی» هزاره‌ها-شیعیان در افغانستان دست به اعتراض زده و خواستار توقف «نسل‌کشی» هزاره‌های افغانستان شدند.

این اعتراض روز (یک‌شنبه، ۱ میزان) به وقت کانادا در شهر تورنتو با حضور فعالان مدنی و نهادهای حقوق بشری کانادا برگزار شد و معترضان درباره‌ی آنچه که نسل‌کشی جاری هزاره‌ها-شیعیان در افغانستان خواندند، ابراز نگرانی و آن را محکوم کردند.

معترضان با نشر قطع‌نامه‌‌ای خواستار اقدام فوری قاطع بین‌المللی در برابر کشتار اخیر باشندگان ولایت دایکندی شدند.

این در حالی است که به‌تاریخ ۲۲ سنبله، ۱۴ نفر از باشندگان روستای «قریودال» ولسوالی سنگ‌تخت‌وبندر ولایت دایکندی در ساحه‌ی مرزی این ولایت با غور توسط افراد مسلح به قتل رسیدند.

مسوولیت این کشتار را گروه داعش برعهده گرفت. باید گفت که در این کشته‌شدگان یک باشنده ولایت غور نیز شامل می‌باشند.

معترضان در کانادا گفتند که از سال ۲۰۰۱، بیش از ۲۹۴ حادثه‌ی خشونت‌آمیز ثبت شده که به‌طور خاص هزاره‌ها را هدف قرار داده است و در این رویدادها بیش از دو هزار و ۲۲۸ نفر کشته و دو هزار و ۸۳۷ نفر دیگر زخمی شدند.

در قطع‌نامه‌ آمده است که با بازگشت حکومت سرپرست به قدرت، وضعیت بدتر شده است، طوری که بیش از ۳۰ حمله‌ی بزرگ، از جمله هفت حمله تنها در سال جاری علیه هزاره‌ها انجام شده است که منجر به کشته‌شدن بیش از ۵۶۰ نفر و زخمی‌شدن ۷۰۰ نفر شد.

معترضان تاکید کردند که از ۱۳۰ سال قبل به این‌طرف، مردم هزاره به‌دلیل هویت قومی و مذهبی خود با آزار و اذیت و نسل‌کشی مداوم روبرو بوده‌اند.

معترضان از دولت کانادا، جامعه‌ی بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری خواستند که نسل‌کشی جاری علیه مردم هزاره در افغانستان را به‌رسمیت بشناسند و محکوم کنند.

آنان همچنان خواستار اقدام فوری مطابق با قوانین بین‌المللی برای محافظت از مردم هزاره و جلوگیری از جنایات بیشتر شدند.

در ادامه آمده است که دولت کانادا و جامعه‌ی بین‌المللی از عادی‌سازی روابط با حکومت فعلی خودداری کنند و از همه‌ی ابزارهای موجود استفاده کنند تا حکومت سرپرست را مسوول نقض حقوق بشر بدانند.

معترضان از دولت کانادا خواسته است که از یک تحقیق مستقل از سوی سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشری هزاره‌ها و قطع‌نامه‌ای برای حمایت سریع از آنان حمایت کند.

همچنین نظارت عدالت شمال (ان‌جی‌دبلیو) در همبستگی با جامعه‌ی هزاره و فعالان حقوق بشر با نشر بیانیه‌ای از تظاهرات شهروندان افغانستان حمایت کرده است.

این نهاد تاکید کرد که هدف این تظاهرات افزایش آگاهی و درخواست اقدام فوری بین‌المللی در پاسخ به خشونت وحشتناک علیه هزاره‌ها است.

نظارت عدالت شمال از دولت کانادا و جامعه‌ی بین‌المللی خواسته است جنایات وحشیانه علیه هزاره‌ها را به‌رسمیت بشناسند و برای جلوگیری از خشونت بیشتر اقدام قاطعانه انجام دهند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=16320
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد