سازمان جهانی صحت: ۸۲ درصد از قربانیان عفونت حاد تنفسی در افغانستان کودکان هستند

8 ماه قبل
زمان مطالعه 1 دقیقه

سازمان جهانی صحت اعلام کرده است که بخش اعظم مبتلایان بیماری عفونت حاد تنفسی و مرگ‌ و میر ناشی از آن را در افغانستان کودکان تشکیل می‌دهند.

این سازمان با نشر گزارشی گفته است که در سال ۲۰۲۳ میلادی در مجموع نزدیک به یک میلیون و ۴۲۳ هزار مورد عفونت حاد تنفسی-ذات‌الریه در ۳۴ ولایت افغانستان ثبت شد که از این میان دوهزار و ۸۸۹ بیمار جان باختند.

در گزارش آمده است: «از مجموع مرگ‌ومیرها، دو هزار و ۳۷۹ نفر [۸۲.۳ درصد] کودکان زیر پنج سال و یک و هزار و ۳۳۸ نفر [۴۶.۳ درصد] زنان بودند.»

سازمان جهانی صحت تاکید کرد که آمار این سازمان نشان می‌دهد که از مجموع تمام بیماران عفونت حاد تنفسی، بیش از ۶۱ درصد را کودکان تشکیل می‌دهند.

این در حالی است که سازمان جهانی صحت در هفته اول ماه جنوری حدود ۳۸ هزار مورد بیماری حاد تنفسی و ۹۱ مورد مرگ ناشی از این بیماری را در سراسر افغانستان ثبت کرده است.

بر اساس معلومات این سازمان، تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری حدود ۲.۵ درصد کاهش یافته است، اما موارد ابتلا بیش از ۱۵ درصد افزایش را نسبت به هفته اخیر ماه دسمبر ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

به باور این سازمان، افزایش موارد ابتلا می‌تواند مرتبط به سرمای زمستان باشد.

در گزارش آمده است که تعداد واقعات کنونی این بیماری بالاتر از میانگین تعداد موارد گزارش شده در طول سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۲۲ است. اما افزایش آمار نشان‌دهنده بهبود گزارش‌دهی به دلیل ارتقای سیستم نظارت و گسترش سایت‌های محافظتی است.

سازمان جهانی صحت گفت: «بازدیدهای نظارتی در ولایت‌های مختلف برای تقویت تشخیص زودهنگام و واکنش به موقع به شیوع بیماری‌ عفونت حاد تنفسی انجام شده است. از جنوری ۲۰۲۳ در مجموع ۱۴۱۱ کارمند صحی جامعه برای مدیریت بیماری عفونت حاد تنفسی در هشت زون آموزش دیده‌اند.»

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=9911
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد