دو زن افغان در فهرست صد زن الهام‌بخش بی‌بی‌سی قرار گرفتند

10 ماه قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

شبکه‌ی خبری بی‌بی‌سی فهرستی از صد زن الهام‌بخش سال ۲۰۲۳ میلادی خود را منتشر کرده است که در میان آن‌ها، اسم‌های هوسی احمدزی و سمیه تورا از افغانستان نیز به چشم می‌خورد.

شبکه‌ی بی‌بی‌سی فهرست صد زن الهام‌بخش و تاثیرگذار سال را در بخش‌های مختلف منتشر کرده است که نام هوسی احمدزی، مجری تلویزیون شمشاد و سمیه تورا، بنیان‌گذار«شبکه‌ی دوستی افغانستان» و فعال حقوق پناهندگان نیز در آن آمده است.

شبکه‌ی خبری بی‌بی‌سی با نشر پیامی گفته است، زمانی که حکومت سرپرست در ماه آگست ۲۰۲۱ میلادی کنترل افغانستان را به دست گرفت، هوسی احمدزی یکی از معدود مجریان خبری زن بود که به کارش به عنوان مجری تلویزیون در این کشور ادامه داد.

این شبکه‌ی خبری تاکید کرد که خانم احمدزی با وجود نگرانی‌های امنیتی و مقاومت جامعه‌ علیه حضور زنان در رسانه‌ها، به کار خود در تلویزیون شمشاد ادامه می‌دهد.

در ادامه آمده است که هوسی احمدزی از آن زمان تاکنون با بسیاری از مقامات حکومت سرپرست مصاحبه کرده است؛ اما برای پرسش درباره عملکرد آن‌ها دچار محدودیت است.

بی‌بی‌سی افزود که خانم احمدزی دارای تحصیلات عالی در زمینه حقوق و علوم سیاسی است و هفت سال است که در رسانه فعالیت می‌کند. تمرکز او بر تحصیل دختران است که حکومت فعلی محدودیت‌های شدیدی بر آن وضع کرده است.

همچنین شبکه‌ی خبری بی‌بی‌سی در مورد سمیه تورا گفته است که«شبکه‌ی دوستی» سازمانی است که به ارائه‌ی منابع و اطلاعات حیاتی به شهروندان افغانستان در مورد پناهندگی فعالیت می‌کند که پس از تسلط حکومت سرپرست بر کشور در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شده است.

این رسانه تاکید کرد که کار خانم سمیه تورا بر اسکان مجدد پناهندگان و دسترسی به آموزش برای دانش‌آموزان متاثر از درگیری و جنگ متمرکز است.

در ادامه آمده است که خانم توره با آگاهی از نقش تحصیل در ایجاد تحول در افراد، با نهادهایی از جمله سازمان ملل متحد، بانک جهانی، صندوق ملاله، و نهاد خیریه اشمید فیوچرز همکاری می‌کند. او از راه مشارکت با این نهادها، با تمرکز بر پناهجویان، دختران و زنان در شرایط اضطراری، از حق دسترسی آنها به تحصیل دفاع می‌کند.

قابل ذکر است که رسانه‌ی بی‌بی‌سی هر سال ۱۰۰ زن تأثیرگذار و الهام‌بخش در سراسر جهان در حوزه‌های متفاوت را معرفی می‌کند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=8639
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد