دیدبان حقوق بشر: هبت‌الله آخوندزاده باید در قبال جنایت آزارواذیت جنسیتی زنان پاسخگو باشند

10 ماه قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

دیدبان حقوق بشر به ادامه‌ی وضع محدودیت بر آموزش و کار دختران و زنان در افغانستان واکنش نشان داده و می‌گوید که زنان و دختران افغان از «نظارت و آزارواذیت» تا عدم دسترسی به آموزش مواجه هستند.

این نهاد امروز (دوشنبه، ۲۹ عقرب) با نشر پیامی در حساب کاربری ایکس خود نوشته است که میلیون‌ها دختر و زن در افغانستان از حقوق خود محروم هستند.

دیدبان حقوق بشر تاکید کرد که ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبران حکومت سرپرست باید در قبال «جنایت آزار و اذیت جنسیتی» زنان افغانستان پاسخگو باشند.

این در حالی است که حکومت سرپرست از زمان تسلط‌شان بر افغانستان، بیش از هر چیز توصیه‌ها و فرمان‌هایی در مورد اعمال محدودیت‌ها بر زنان کشور صادر کرده‌اند.

این فرمان‌ها، حقوق اساسی زنان را در افغانستان سلب وآنان را از عرصه عمومی حذف کرده است.

هرچند این محدودیت‌ها در دو سال گذشته با واکنش‌های تند جهانی مواجه شده است، اما حکومت سرپرست، سازمان ملل متحد و نهادهای غربی را به «پروپاگاندا» علیه خود متهم کرده و می‌گویند که «قوانین اسلامی» را در افغانستان اجرا می‌کند و هر مخالفتی با آن، مخالفت با اسلام محسوب می‌شود.

در کنار آن بیش از دو سال می‌شود که حکومت سرپرست دختران بالاتر از صنف ششم را در افغانستان از رفتن به مکتب منع کرده‌ است.

وزارت تحصیلات عالی حکومت فعلی، زنان و دختران افغان را از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز بازداشته است.

این اقدام حکومت فعلی باعث شده است که میلیون‌ها دانش‌آموز دختر از آموزش باز بماند.

در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستورانت‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد، سفر بدون محرم و کار در موسسات غیردولتی داخلی و بین‌المللی و حتی دفاتر سازمان ملل در افغانستان منع شده‌اند.

علی‌رغم واکنش‌ها و محکومیت‌های جهانی، حکومت سرپرست تا اکنون از تصمیم‌شان درباره‌ی آموزش زنان و دختران عقب‌نشینی نکرده‌اند. حکومت فعلی کار زنان در ادارات دولتی و غیردولتی را نیز منع کرده است.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=8617
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد