توماس وست: دختران افغان مستحق دسترسی کامل به آموزش هستند

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

در ادامه‌ی محرویت دختران و زنان افغان از آموزش و تحصیل، توماس وست، نماینده‌ی ویژه‌ آمریکا در امور افغانستان می‌گوید که زنان و دختران افغانستانی مستحق دسترسی کامل به آموزش هستند.

آقای وست این موضوع را در «روز ملاله»، با یادآوری دادخواهی برای حقوق آموزش دختران افغان مطرح کرده است.

سازمان ملل متحد دوازدهم جولای، سالروز تولد ملاله یوسف‌زی، فعال حقوق بشر اهل پاکستان و دارنده جایزه صلح نوبل را «روز ملاله» نام‌گذاری کرده ‌است.

نماینده‌ی ویژه آمریکا برای افغانستان در روز تولد ملاله در توییتی نوشته است: «در روز ملاله، دادخواهی‌ برای حقوق تعلیم را یادآوری می‌کنیم. زنان و دختران افغان سرمایه نهایت بزرگی برای آینده‌ی افغانستان‌ هستند، و برای دستیابی به توانایی‌هایشان مستحق دسترسی کامل به تعلیم‌اند.»

در حالی آقای وست برای آموزش دختران افغان دادخواهی می‌کند که بیش از ۶۵۰ روز است که حکومت سرپرست دختران بالاتر از صنف ششم را در افغانستان از رفتن به مکتب منع کرده‌ است.

وزارت تحصیلات عالی حکومت فعلی، زنان و دختران افغان را از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز بازداشته است.

این اقدام حکومت فعلی باعث شده است که میلیون‌ها دانش‌آموز دختر از آموزش باز بماند.

همچنین در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستورانت‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد، سفر بدون محرم و کار در موسسات غیردولتی داخلی و بین‌المللی و حتی دفاتر سازمان ملل در افغانستان منع شده‌اند.

گرچند سازمان‌های بین‌المللی بارها خواستار لغو این محدودیت‌ها شده‌اند، اما حکومت فعلی تا اکنون نه تنها از موضع خود عقب‌نشینی نکرده، بلکه ادعا نیز کرده است که حقوق شرعی زنان در افغانستان تامین است.

قابل ذکر است که ملاله در سال ۲۰۱۲ هنگامی که ۱۵ سال داشت و زیر حاکمیت طالبان پاکستانی در خیبرپختونخوای پاکستان برای دسترسی دختران به آموزش دادخواهی می‌کرد، هدف حمله مسلحانه قرار گرفت و به شدت زخمی شد.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=4858
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد