دو مورد مثبت پولیو در نورستان و کنر ثبت شد

4 ماه قبل
زمان مطالعه 1 دقیقه

مسوولان مرکز عملیاتی اضطراری محو فلج اطفال که تحت کنترل حکومت سرپرست قرار دارد، می‌گویند که دو مورد مثبت فلج اطفال در دو ولایت نورستان و کنر ثبت شده است.

نجیب‌الله کاموال، رییس مرکز عملیاتی اضطراری محو فلج اطفال در یک نشست خبری گفت که یک مورد مثبت پولیو در ولسوالی کامدیش ولایت نورستان و یک مورد دیگر در ولسوالی دانگام ولایت کنر ثبت شده است.

آقای کاموال جزئیات بیشتری در مورد جنسیت این دو کودک ارائه نکرده است.

وی تاکید کرد که علت بروز این موارد، وجود ویروس در منطقه و بازگشت مهاجران از پاکستان است که محیط را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار داده است.

او افزود که اگر خانواده‌ها در اجرای واکسیناسیون همکاری نکنند و واکسن پولیو را به موقع به کودکان خود ندهند، خطر افزایش موارد این بیماری وجود دارد.

همچنین حکم خان گلابزی، مسوول معافیت کتلوی اداره‌ی صحت عامه‌ی حکومت سرپرست در ننگرهار هم می‌گوید که با این دو مورد جدید، تعداد کل موارد ابتلا به فلج اطفال در شرق کشور به ۸ مورد رسیده است.

این در حالی است که در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۶ مورد فلج اطفال در سطح کشور ثبت شده بود که همه‌ی آن‌ها در ولایت ننگرهار بوده‌اند.

آقای گلابزی می‌گوید که اولین مورد در ولسوالی بتی‌کوت، مورد دوم در ولسوالی کوټ و موارد سوم تا ششم به ترتیب در ولسوالی‌های نازیان، بهسود، دور بابا و بتی‌کوت ثبت شده‌اند.

وزارت صحت عامه‌ی حکومت سرپرست چندی پیش اعلام کرده بود که دلیل افزایش موارد فلج اطفال در شرق کشور، سطح پایین بهداشت است که علت آن فقر و عوامل دیگر می‌باشد.

باید گفت که در حال حاضر افغانستان و پاکستان تنها کشورهای جهان اند که بیماری فلج کودکان در آن‌ها به صفر نرسیده است.

در گذشته در افغانستان، نیروهای حکومت فعلی در روستاها مانع تطبیق واکسن می‌شدند. پس از حاکمیت حکومت فعلی بر افغانستان هم تهدیدات علیه کارکنان صحی بخش پولیو ادامه داشته است و در حملاتی چندین کارمند کشته شده‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=13457
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد