پنج هزار معاش؛ کارمندان زن در چهار شفاخانه کابل اعتصاب کاری کردند

3 ماه قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

پس از آن‌که وزارت مالیه‌ی حکومت فعلی معاش کارمندان زن را در نهادهای مختلف به پنچ هزار کاهش داد، کارمندان زن در شفاخانه‌های استوماتولیژی، صحت طفل، شیخ زاید و وزیر اکبرخان کابل به دلیل کاهش معاش‌شان، دست به اعتصاب کاری زده‌اند.

نوارهای تصویری که از اعتراض این زنان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است؛ نشان می‌دهد که ده‌ها زن با لباس سفید پزشکی در چندین شفاخانه اعتصاب کاری کرده‌اند.

این کادر صحی زن روز گذشته (شنبه، ۹ سرطان) در واکنش به کاهش معاش‌شان دست به اعتراض زده‌اند. این زنان تصمیم حکومت فعلی مبنی بر کاهش معاش‌شان را اقدام «ظالمانه» عنوان کرده‌اند.

آنان با انتقاد از تصمیم رهبری حکومت سرپرست مبنی بر کاهش معاش‌شان گفته‌اند که پنج هزار افغانی دست‌مزد حتا برای ابتدایی‌ترین مخارج زنده‌گی آن‌ها ناکافی است.

مقام‌های حکومت سرپرست تا اکنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

این در حالی است که در ۱۴ جوزا سال جاری، ریاست عمومی اداره امور حکومت فعلی در مکتوبی گفته بود که براساس فرمان ملا هبت‌الله آخوندزاده، معاش تمام کارمندان زن افغانستان پس از این پنج هزار افغانی تعیین شود.

در مکتوب آمده است: «تمام کارمندان زن اداره‌های حکومتی که طی زمان [حکومت قبلی] در وظیفه گماشته شدند و اکنون نیز از سوی [حکومت فعلی] معاش بلند برای‌شان اجرا می‌شود، معاش تمام آن‌ها در واحدهای بودیجوی و غیربودیجوی پنج هزار افغانی تعیین شده و معاش همه یکسان شود.»

این تصمیم حکومت فعلی با انتقاد زنان و فعالان حقوق بشری روبرو شده است.

باید گفت که حکومت فعلی پس از تسلط دوباره‌شان بر افغانستان، محدودیت‌های شدیدی را علیه زنان در کشور وضع کرده است.

همچنین پیشتر  ولکر ترک، کمیشنر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد کاهش دست‌مزد کارمندان زن توسط حکومت فعلی را مانعی دیگر فراراه زنان خوانده بود.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد چند روز پیش با نشر اعلامیه‌ای به نقل از ولکر ترک گفته بود: «این تصمیم تبعیض‌آمیز و به شدت خودسرانه‌ی اخیر، به دنبال تصمیم‌ها برای محدود کردن دست‌رسی زنان و دختران به آموزش و کار، محدود کردن آزادی رفت‌وآمد و محدود کردن حضور آنان در مکان‌های عمومی، به تضعیف بیش‌تر حقوق بشر در افغانستان می‌انجامد.»

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=14146
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد