معصومه علی‌زاده: تابوها را شکستم و زنان افغانستان نیز حق ورزش دارند

2 ماه قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

معصومه علی‌زاده، ورزشکار اهل افغانستان و رییس تیم ورزشی پناهندگان در بازی‌های المپیک ٢٠٢٤ پاریس می‌گوید که او تابوها را در ورزش افغانستان شکسته و نشان داده است که زنان و دختران نیز حق ورزش دارند.

خانم علی‌زاده این اظهارات را در گفتگو با سایت خبری «تایمز لایو» افریقای جنوبی مطرح کرده و از مردم افغانستان خواست متحد باشند.

معصومه علی‌زاده از افغانستان در بازی‌های المپیک پاریس، رییس تیم ورزشی پناهندگان است که ٣٧ ورزشکار از کشورهای گوناگون از جمله اریتره، سوریه، افغانستان، ایران و سودان دارد.

در ادامه آمده است که اگرچه حکومت سرپرست زنان و دختران را از ورزش در افغانستان منع کرده است، اما معصومه علی‌زاده مصمم است که از حقوق آن‌ها در بازی‌های المپیک پاریس دفاع کند.

سایت خبری «تایمز لایو» نوشته است که معصومه علی‌زاده یکی از کسانی بود که مشعل المپیک را حمل کرد. انتخاب او برای این کار اهمیت ویژه‌ای دارد. زیرا این اولین بار است که پس از سقوط دولت جمهوری افغانستان، المپیک برگزار می‌شود.

خانم علی‌زاده معتقد است که تیم ورزشی پناهندگان در المپیک نماینده بیش از صد میلیون آواره در سراسر جهان است و پیام قدرت‌مندی از صلح و همبستگی دارد.

این ورزشکار افغانستان تاکید کرد: «ما می‌خواهیم به پناهندگان دیگر الهام‌بخش باشیم و به آن‌ها امید بدهیم که روزی همه چیز تغییر خواهد کرد.»

هیچ کدام از ورزشکاران دو دوره قبلی پناهندگان در المپیک مدال کسب نکردند؛ اما علی‌زاده امیدوار است که ورزشکاران پناهنده این بار مدال کسب کنند.

معصومه علی‌زاده گفت: «من در زندگی خود از تبعیض‌های زیادی رنج برده‌ام و افتخار می‌کنم که رهبر تیمی در المپیک هستم که همه از کشورهای مختلف هستیم.»

پنج ورزشکار افغان از جمله فرزاد منصوری، عضو پیشین تیم ملی تکواندوی افغانستان نیز عضو تیم پناهندگان است.

خانم علی‌زاده می‌گوید به عنوان پناهنده و یک زن چالش‌های زیادی را تجربه کرده، اما هیچ چیزی نتوانسته جلوی رشد او را بگیرد.

او در مورد دوچرخه‌سواری دختران در افغانستان گفت: «این خطرناک بود، زیرا برخی با این کار موافق نبودند. آن‌ها فکر می‌کردند که وظیفه دارند ما را متوقف کنند، آن‌ها می‌خواستند ما را بزنند.»

او اضافه می‌کند: «مردم سعی می‌کردند با موتر در جاده‌ها به آن‌ها ضربه بزنند، با سنگ بزنند یا میوه و سبزی‌ها را به روی آن‌ها بکوبند.»

در گزارش آمده است که تمام این مشکلات موجب شد که علی‌زاده مصمم‌تر از پیش به دوچرخه‌سواری بپردازد و تلاش کند تا این کار برای دختران و زنان افغان عادی شود.

معصومه علی‌زاده سال ۲۰۲۲ عضو کمیسیون ورزشکاران کمیته بین‌المللی المپیک شد.

باید گفت که شش ورزشکار از افغانستان، ۳ زن و ۳ مرد، در این رقابت‌های بین‌المللی نمایندگی می‌کنند.

همزمان پنج ورزشکار افغان به نمایندگی از تیم پناهندگان کمیته بین‌المللی المپیک نیز در شرکت دارند. در کل، ۱۱ ورزشکار از افغانستان در المپیک پاریس حضور دارند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=14868
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد