محدودیت بر مراسم عزاداری محرم در هرات؛ نیروهای حکومت بار دیگر پرچم‌های عزاداری را پایین کردند

2 ماه قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

منابع محلی از ولایت هرات می‌گویند که نیروهای حکومت سرپرست یک‌بار دیگر شب‌هنگام پرچم عزاداری محرم را از بخش‌هایی این ولایت پایین و پاره کردند.

دست‌کم سه منبع گفته‌اند که نیروهای حکومت فعلی حوالی ساعت ۱:۰۰ بامداد امروز (پنج‌شنبه، ۲۱ سرطان) پرچم‌های عزاداری محرم را از نواحی نهم، دوازدهم و سیزدهم «شهرک جبرئیل»، منطقه‌ی «کوره‌ ملی» و شماری دیگر از مناطق شیعه و هزاره‌‌نشین ولایت هرات پایین کرده و پاره کردند.

منبع در صحبت با رسانه گوهرشاد گفت که در زمان پایین کردن پرچم‌های عزاداری محرم، نیروهای حوزه‌ی سیزدهم شهر هرات، به دستور فرمانده این حوزه در ساحه حضور داشتند و پرچم‌ها پاره کردند.

یک منبع دیگر تاکید کرد که نیروهای حکومت فعلی پرچم‌های مسجد امام علی (ع) در ساحه‌ی کوره ملی را پایین کرده و آن را پاره کرده است.

این در حالی است که نیروهای حکومت سرپرست سه روز پیش نیز پرچم‌های عزاداری محرم را از شماری مناطق شیعه و هزاره‌نشین هرات، از جمله «محله‌ی حاجی عباس» و «شهرک جبرئیل» پایین و پاره و دو نفر را به‌دلیل نصب پرچم، بازداشت کرده بودند.

در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که در این رویداد دو فرد شب‌هنگام پارچه‌های محرمی را از سر دروازه‌ها پایین و پاره می‌کنند.

همچنین پیش از این از کابل، پایتخت نیز گزارش داده بود که نیروهای حکومت فعلی پرچم‌های عزاداری را از منطقه‌ی «پل سرخ» و بخش‌هایی از منطقه‌ی «دشت برچی» پایین کرده‌اند و به مردم در مورد نصب پرچم عزاداری محرم هشدار داده‌اند.

در غزنی نیز حکومت محلی بر عزاداری محرم محدودیت وضع کرده و به شیعیان این ولایت هشدار داده است که حق ندارند پرچم عزاداری را در جاده‌ها و سطح شهر نصب کنند و فقط باید در داخل مساجد عزاداری کنند.

وضع محدودیت بر مراسم عزاداری محرم در هرات
شورای علمای شیعه افغانستان خواستار تامین امنیت مراسم محرم شد

حکومت فعلی سال گذشته نیز بر مراسم محرم در مناطق شیعه‌‌نشین محدودیت وضع کرده بودند.

سال گذشته اعضای این گروه در غزنی و کابل عزاداران را لت‌وکوب و حتا بر آنان تیراندازی کرده‌ بودند. در پی تیراندازی نیروهای حکومت فعلی بر عزاداران روز عاشورا در شهر غزنی، یک کودک پسر ۱۲ ساله جان باخته بود و شماری دیگر زخمی شده‌ بودند.

مراسم عزاداری شیعیان افغانستان در دهه‌ی محرم در سال‌های اخیر بارها هدف حملات قرار گرفته است.

همچنین چند روز پیش، «شورای علمای شیعه افغانستان» از حکومت فعلی خواسته بود که تدابیر لازم را برای برقراری «نظم و امنیت» مراسم محرم روی دست گیرند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=14478
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد