فریبا هاشمی؛ به آرزوی پیروزی و نمایندگی از زنان در المپیک رکاب می‌زند

2 ماه قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

فریبا هاشمی، دوچرخه سوار اهل افغانستان که در رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، به عنوان نماینده‌ی از افغانستان حضور دارد، می‌گوید که همه‌ی تلاشش را می‌کند که نتیجه‌‎ی خوبی را به‌دست آورده و نماینده‌ی ۲۰ میلیون زن افغانستانی در این رقابت جهانی باشد.

خبرگزاری فرانسه ۲۴ در گزارشی نوشته است که فریبا هاشمی و یولدوز هاشمی در المپیک پاریس پرچم یک کشور سقوط کرده را به اهتزاز در می‌آورند.

فریبا هاشمی در بخش دوچرخه‌سواری یکی از شش نماینده‌ی افغانستان در المپیک ۲۰۲۴ پاریس است.

خبرگزاری فرانسه نوشته است که انتخاب تیم شش نفره شامل سه مرد و سه زن، نمایشی عمدی از برابری در مقابل مخالفت شدید حکومت فعلی با مشارکت زنان در ورزش حرفه‌ای، از زمان بازپس‌گیری قدرت در سال ۲۰۲۱، است.

یولدوز و فریبا در زمان سقوط افغانستان در کابل بودند و با کمک دوچرخه‌سوار ایتالیایی قهرمان جهان، الساندرا کاپلوتوکه به آنان و تعداد انگشت شماری دوچرخه‌سوار دیگر کمک کرد، به سختی از شهر محاصره شده فرار کردند.

فریبا هاشمی می‌گوید که دیدن بازگشت حکومت فعلی، برایش حیرت‌انگیزی بوده است.

وی تاکید کرد: «زمانی که طالبان قدرت را در کشورم به دست گرفتند، من در افغانستان بودم، پس از سه یا چهار روز، آن‌ها کنترل سراسر افغانستان را به دست گرفتند. من فقط برای خودم نگران نبودم، نگران مردمم بودم، نگران همه چیز بودم. زیرا اولین باری که آن‌ها به کشور من آمدند [در سال ۱۹۹۶] همه چیز را برای زنان متوقف کردند، همه چیز-مدرسه، ورزش. چه چیزی برای زنان باقی می ماند؟ همه چیز را بستند.»

فریبا گفت امیدوار است که عملکرد او در المپیک پاریس یا حتا حضور او به مقابله با این ایده کمک کند که زنان و دختران جایی در دنیای ورزش حرفه‌ای دارند.

این دوچرخه‌سوار اهل افغانستان تاکید کرد: «شما می‌توانید با هم این ذهنیت را تغییر دهید.»

این دوچرخه‌سوار می‌گوید که تلاش می‌کند تا نشان دهد که دوچرخه‌سواری کار خوبی ا‌ست و همه می‌توانند آن‌را انجام دهند. این ورزش تنها برای مردان نه؛ بلکه برای زنان و دختران نیز است.

باید گفت که خواهران هاشمی در حالی به نمایندگی از افغانستان به میدان می‌رود که حکومت فعلی پس از به دست گرفتن قدرت، بر آزادی‌های اساسی زنان و دختران محدودیت‌های زیادی وضع کرده است. از جمله‌ی این محدودیت ممنوعیت ورزش دختران نیز می‌باشد.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=15121
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد