سازمان عفو بین‌الملل: عاملان کشتار بی‌رحمانه باشندگان دایکندی به‌دست عدالت سپرده شوند

4 روز قبل
زمان مطالعه 1 دقیقه

سازمان عفو بین‌الملل به تیرباران شدن شماری باشندگان ولایت دایکندی واکنش نشان داده و می‌گوید که عاملان این کشتار بی‌رحمانه باید فوراً به‌دست عدالت سپرده شوند و اقدامات لازم برای محافظت از جامعه‌ی هزاره در برابر آسیب بیشتر اتخاذ شود.

عفو بین‌الملل تیرباران ۱۴ نفر از باشندگان دایکندی در منطقه‌ی مرزی این ولایت با غور را محکوم کرده و گفته است که این کشتار بخشی از یک الگوی گسترده‌تر از حملات عمدی و سیستماتیک است که جامعه‌ی هزاره‌ را در عبادتگاه، مکاتب، شفاخانه‌ها، جاده‌ها و سایر مناطق عمومی در افغانستان هدف قرار می‌دهد.

در ادامه آمده است که آخرین کشتار غیرنظامیان هزاره یادآور وحشتناک دیگری از هزینه‌ی معافیت از مجازات در افغانستان است.

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرد، نیاز است جامعه‌ی بین‌الملل برای رسیدگی به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر و جنایات تحت قوانین بین‌المللی در افغانستان، یک مکانیسم پاسخ‌گویی مستقل بین‌المللی را ایجاد کند.

این در حالی است که چهار روز پیش، شماری از باشندگان ولسوالی سنگ‌تخت‌وبندر ولایت دایکندی که برای استقبال از زائران کربلا به سمت ولایت غور می‌رفتند، در مناطق مرزی این دو ولایت، توسط افراد مسلح تیرباران شدند.

قربانیان این رویداد همه مردان و باشندگان یک روستا هستند.

این حمله با واکنش‌های شدید داخلی و خارجی روبرو شده است.

پیش‌تر دید‌بان حقوق بشر نیز در واکنش به این حمله گفته بود که پس از تسلط دوباره حکومت سرپرست بر افغانستان، بیش از ۷۰۰ شیعه هزاره در پی حملات داعش در افغانستان کشته شده‌اند.

قابل ذکر است که طی سال‌های اخیر هزاره‌ها بارها در مساجد، مکاتب، شفاخانه‌ها، ورزشگاه‌ها و مسیرهای رفت‌وآمد هدف حملات مرگ‌بار قرار گرفته‌اند.

مسوولیت بیشتر این حملات را گروه داعش برعهده گرفته است.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=16139
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد