زنان معترض: مذاکره با حکومت افغانستان خیانت به ارزش‌های انسانی است

1 ماه قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

در آستانه‌ی سال‌روز تسلط حکومت فعلی بر افغانستان، شماری از زنان معترض و اعضای جنبش تحول تاریخ زنان افغانستان می‌گویند که هر نوع مذاکره و تفاهم با حکومت فعلی به‌عنوان خیانت به ارزش‌های انسانی تلقی می‌شود.

این جنبش با نشر قطع‌نامه‌ای از جامعه‌ی جهانی خواسته است تا عدالت برای افغانستان را به‌طور جدی پیگیری کنند.

در ادامه آمده است که هرگونه مذاکره و تفاهم با حکومت فعلی، به‌عنوان معامله‌ای آشکار با جنایت‌کاران جنگی و عاملان جنایت علیه بشریت محکوم است و به‌عنوان خیانتی به ارزش‌های انسانی تلقی می‌شود.

زنان معترض از جامعه‌ی جهانی خواسته‌اند تا با شرکت در اعتراضات سراسری ۱۵ آگوست، هم‌صدا با مردم افغانستان برای تحقق عدالت و دفاع از حقوق بشر ایستادگی کنند.

همچنین جنبش تحول تاریخ زنان افغانستان بر لزوم به رسمیت شناختن «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان تاکید کرده و خواهان پیگیری جدی جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت که توسط حکومت فعلی صورت گرفته، شده است.

در ادامه آمده است که باید مکانیزمی برای تعامل مستقیم با مردم افغانستان و تشکیل دولت عبوری با مشارکت همه گروه‌های جنسیتی، قومی و مذهبی ایجاد شود.

جنبش تحول تاریخ زنان افغانستان تاکید کرد که تنها راه مبارزه با تروریسم محلی و جهانی، ایستادگی مردم از سراسر جهان در برابر سیاست‌های دوگانه دولت‌های‌شان در قبال حکومت فعلی و حمایت از مردم افغانستان است که همواره خواهان زندگی‌ای انسانی و مسالمت‌آمیز بوده‌اند.

در حالی زنان معترض خواستار رعایت حقوق بشر و حمایت از مردم افغانستان هستند که حکومت فعلی پس از حاکمیت دوباره، دختران بالاتر از صنف ششم را از ادامه آموزش منع کردند و دروازه‌های دانشگاه‌ها را نیز به روی دختران و زنان بستند.

این گروه در طی در نزدیک به سه‌سال حاکمیت دوباره‌شان، دختران را از اشتراک در آزمون کانکور منع کردند و این آزمون را بدون حضور حتا یک دختر در سراسر افغانستان برگزار کردند.

این اقدام حکومت فعلی باعث شده است که میلیون‌ها دانش‌آموز دختر از آموزش باز بماند.

در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستورانت‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد، سفر بدون محرم و کار در موسسات غیردولتی داخلی و بین‌المللی و حتی دفاتر سازمان ملل در افغانستان منع شده‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=15347
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد