زنان بازرگان افغانستانی: محدودیت‌های حکومت بر تجارت‌ ما اثر منفی شدید گذاشته است

4 هفته قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

نمایشگاه چهار روزه‌ی صنایع دستی و تولیدات داخلی افغانستان تحت عنوان «پیروزی و پیشرفت‌های اقتصادی افغانستان» با حضور پر رنگ زنان و صنعت‌کاران از ولایات مختلف در مرکز بین‌المللی نمایشگاه افغانستان در کابل برگزار شده است.

مسوولان برگزاری نمایشگاه‌ی «پیروزی و پیشرفت‌های اقتصادی افغانستان» هدف برگزاری این نمایشگاه را معرفی تولیدات داخلی، رشد صنعت زنان و گسترش سکتور خصوصی عنوان کرده است. همچنین برخی از زنان بازرگان در این نمایشگاه می‌گویند که محدودیت‎‌های حکومت سرپرست بر تجارت‌شان اثر منفی گذاشته است.

بیشتر اشتراک کنندگان این نمایشگاه زنان بودند.

زنان تاجر و صنعت‌کار  که از ولایت‌های مختلف به این نمایشگاه شرکت کردند، شکایت دارند که صنایع دستی‌شان بازار داخلی ندارد و دلیل آن این است که به مردم آگاهی کافی داده نشده است.

آن‌ها از حکومت سرپرست و موسسات خارجی می‌خواهند، برای صنایع دستی زنان در خارج از کشور بازاریابی کنند.

زنان اشتراک‌کننده از محدودیت‌های وضع شده‌ توسط حکومت فعلی بر زنان انتقاد دارند و می‌گویند که سفر با محرم حتی در مسیرهای کوتاه بر تجارت‌شان اثر بد گذاشته و هزینه‌های تجارت را بلند برده است.

آنان تاکید کردند که حکومت فعلی اجازه سفر بی‌محرم را برای پیشبرد کارشان نمی‌دهند و این مسئله هزینه‌های سفر و شرکت در نمایشگاه‌ها را افزایش می‌دهد.

سهیلا عمری، تولیدکننده‌ی صنایع دستی می‌گوید: «وقتی نیروهای حکومت سرپرست، می‌خواهند ما بدون محرم در نمایشگاه نیایم و اجازه نمی‌دهند تنها بیاییم، ما می‌خواهیم این ذهنیت را دور کنند و این‌جا همه‌اش خانم‌ها شرکت کرده‌اند. می‌خواهیم خانم‌ها بتوانند بدون محرم در نمایشگاه شرکت کنند.»

زنان اشتراک‌کننده در این نمایشگاه که شمارشان به نزدیک به ۲۰۰ تن می‌رسد صنایع دستی، گلدوزی، لباس و دیگر فرآورده‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند.

شماری از این زنان می‌گویند که کرایه غرفه‌ها بلند است و با توجه به کم‌رنگ بودن نمایشگاه و نبود بازار فروش، متشبثان نمی‌توانند این هزینه‌ها را تکمیل کنند.

زهرا داوودی، اشتراک‌کننده می‌گوید که امیدوار است این نمایشگاه بتواند زمینه را برای جذب قراردادها فراهم کند.

او می‌افزاید: «تولیدات صنایع دستی و مواد غذایی دارم اما بدبختانه جای و امکانات درست ندارم؛ وسایل کم است و دو کارگاه بیشتر نیست؛ می‌خواهیم پروژه‌های ما از طریق این نمایشگاه بیش‌تر شود.»

باید گفت که در سه سال گذشته چندین نمایشگاه خردوبزرگ ملی و بین‌المللی به هدف پشتیبانی از تولیدات داخلی در کابل برگزار شده است.

همچنین شماری از صنعت‌گران، واردات کالای‌های مشابه و محدودیت ویزای سفر و‌ مشکلات در زمینه‌ی مواد خام را از چالش‌های کلیدی کارشان عنوان می‌کنند.

آنان گفته‌اند هنوز بازار کالاهای وارداتی خارجی در کشور نسبت به کالاهای داخلی گرم‌تر است.

در حالی زنان صنایع دستی‌شان را به نمایش گذاشته اند که حکومت در بیش از دو سال گذشته، محدودیت‌های شدیدی علیه دختران و زنان وضع کرده است. در حال حاضر دختران و زنان به مکتب و دانشگاه نمی‌توانند.

این اقدام حکومت فعلی باعث شده است که میلیون‌ها دانش‌آموز دختر از آموزش باز بماند.

در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستورانت‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد، سفر بدون محرم و کار در موسسات غیردولتی داخلی و بین‌المللی و حتی دفاتر سازمان ملل در افغانستان منع شده‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=15611
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد