دیدبان حقوق بشر: جامعه‌ی هزاره افغانستان نیاز به حفاظت دارد

5 روز قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

دیدبان حقوق بشر به تیرباران‌شدن باشندگان ولایت دایکندی واکنش نشان داده و می‌گوید که جامعه‌ی هزاره افغانستان به حفاظت نیاز دارد.

دیدبان حقوق بشر با نشر اعلامیه‌ای گفته است که پس از تسلط حکومت سرپرست بر افغانستان در آگوست ۲۰۲۱، شاخه‌ی خراسان داعش مسوولیت حداقل ۱۷ حمله علیه هزاره‌ها را بر عهده گرفت که بیش از ۷۰۰ کشته و زخمی برجای گذاشته است.

این سازمان تاکید کرد که در اکتبر ۲۰۲۱ به این نتیجه رسید که بمب‌گذاری‌های داعش خراسان و سایر حملات هدفمند علیه جامعه‌ی هزاره به منزله‌ی جنایت علیه بشریت است.

در اعلامیه آمده است که حمله‌ی اخیر بر نیاز فوری به اتخاذ تدابیر مؤثر از سوی حکومت فعلی برای حفاظت از تمام جوامع در معرض خطر در افغانستان، از جمله هزاره‌ها و سایر مسلمانان شیعه تاکید می‌کند.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید، دولت‌هایی که با حکومت فعلی درگیر هستند نیز باید خواستار حمایت از جوامع آسیب‌پذیر و سازوکارها برای تقویت پاسخ‌گویی در قبال جنایات بین‌المللی ارتکابی در افغانستان شوند.

دیدبان حقوق بشر با اشاره به تحقیقات دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی درباره‌ی جنایات جنگی ادعایی داعش گفته است که دولت‌ها باید با حمایت مالی، لجستیکی و سیاسی از این تحقیقات حمایت کنند.

به‌گفته‌ی این نهاد، شورای حقوق بشر هم باید به درخواست گروه‌های حقوق بشر افغانستان و بین‌المللی برای ایجاد یک مکانیسم جامع بین‌المللی در مورد افغانستان برای پیشبرد پاسخ‌گویی در قبال نقض حقوق بشر توجه کند.

دیدبان حقوق بشر گفته است که بازماندگان و خانواده‌های قربانیان در تلاش برای عدالت در کشوری که عاملان سوءاستفاده‌های سنگین بیش از چهاردهه از مصونیت برخوردار هستند، به حمایت نیاز دارند.

این در حالی است که بعدازظهر روز پنج‌شنبه، ۱۴ نفر از باشندگان روستای «قریودال» ولسوالی سنگ‌تخت‌وبندر ولایت دایکندی در ساحه‌ی میان این روستا و روستای «سنگ‌پهلو» در غور، از سوی افراد مسلح موتورسایکل‌سوار تیرباران و شش نفر دیگر زخمی شدند.

این افراد برای استقبال از زائران کربلا به مناطق مرزی ولایت غور رفته بودند.

ساعاتی پس از این حمله، داعش مسوولیت این حمله را بر عهده گرفت و گفت در این حمله ۱۵ نفر را کشته‌اند.

این رویداد با واکنش‌ها و محکومیت گسترده‌‌ی داخلی و بین‌المللی مواجه شده است.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=16113
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد