هشدار سازمان ملل: افغانستان در آستانه‌ی فاجعه‌ی اقلیمی قرار دارد

10 ماه قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

بخش آسیا و اقیانوسیه برنامه انکشافی سازمان ملل متحد هشدار داده است که افغانستان در آستانه فاجعه اقلیمی قرار دارد.

برنامه انکشافی سازمان ملل متحد این اظهارات را در حساب کاربری ایکس خود مطرح کرده است.

این نهاد نوشته است: «افغانستان در آستانه یک فاجعه اقلیمی است. ما باید از هم اکنون برای حمایت از انعطاف پذیری آب‌وهوا و تضمین آینده‌ای پایدار برای مردم و کره زمین اقدام کنیم.»

بخش آسیا و اقیانوسیه برنامه انکشافی سازمان ملل متحد تاکید کرد که افغانستان برای سومین سال متوالی بدترین خشکسالی در ۳۰ سال اخیر را از سر می‌گذراند.

همچنین استفن رودریکز، نماینده‌ی برنامه توسعه سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید میلیون‌ها شهروند افغانستان با تهدید دائمی خشک‌سالی، سیل، دمای شدید و تخریب زمین زندگی می‌کنند؛ تهدیدهایی که به‌گفته‌ی وی، بر معیشت، امنیت غذایی و رفاه حاکم است.

او تاکید کرد: «به همین دلیل است که ما باید از هم‌اکنون برای حمایت از افغانستان در ایجاد انعطاف‌پذیری آب‌وهوا و تضمین آینده‌ای پایدار برای مردم و سیاره‌ی زمین اقدام کنیم.»

وی افزود که افغانستان در سال ۲۰۲۳ در رتبه‌ی ششم در میان کشورهای آسیب‌پذیر در برابر تغییرات اقلیمی و چهارمین کشور در معرض خطر بلایای طبیعی بوده است.

استفن رودریکز می‌گوید که افغانستان از سال ۱۹۵۰ تا اکنون ۱.۸ درجه‌ی سانتی‌گراد افزایش دما داشته است که از میانگین جهانی فراتر رفته است.

او نوشته است: «این تغییر دما بر کشاورزی و زنجیره‌ی ارزش کشاورزی-ستون فقرات اقتصادی کشور- آسیب وارد کرده است و اثرات درگیری، فقر و آوارگی را تشدید کرده است.»

این مقام سازمان ملل افزوده است که فقیرترین و آسیب‌پذیرترین افراد بیشترین آسیب را از بحران تغییرات اقلیمی می‌بینند.

این در حالی است که کنفرانس‌ اقلیمی سازمان ملل متحد موسوم به «کوپ ۲۸» این روزها در شهر دبی امارات متحده عربی ادامه دارد.

یکی از بحث‌های اصلی در این کنفرانس کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای است.

در این کنفرانس هیچ نماینده‌ای از افغانستان به‌دلیل عدم مشروعیت حکومت فعلی حضور ندارد.

همچنین اوچیا دفتر هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل متحد در افغانستان نیز گفته است که از ۳۴ ولایت، ۲۵ ولایت کشور به خشکسالی شدید مواجه‌ هستند که بر بیش از ۵۰ درصد مردم تأثیر می‌گذارد.

این فاجعه سبب شده است که نیمی از مردم افغانستان به دلیل مشکلات اقتصادی و چهار دهه جنگ، به فقر شدید دچار شوند و شش میلیون تن در کشور نیز با گرسنگی مواجه شده‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=8968
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد