زنان معترض: خواستار توقف بازداشت‌ها و شکنجهِ فعالین حقوق زن هستیم

12 ماه قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

زنان معترض و شماری از اعضای «جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان» در ولایت بدخشان و شهر تهران به بازداشت ژولیا پارسی و ندا پروانی، دو زن معترض افغان واکنش نشان داده و می‌گویند که جامعه‌ی جهانی و نهادهای حقوق‌ بشری به‌جای حمایت از حقوق زنان و دختران افغان، به‌ صورت غیر مستقیم از حکومت فعلی حمایت می‌کنند.

زنان معترض در ولایت بدخشان و شهر تهران، در مکان‌های سربسته دست به اعتراض زده و گفته‌اند: «ما صدای ژولیا و ندا هستیم.»

آنان تاکید کردند که در پیوند به ادامه‌ی خشونت‌ها، بازداشت و شکنجه‌ی زنان معترض توسط حکومت فعلی دست به اعتراض زده‌اند.

فعالین حقوق زنان خواستار توقف بازداشت‌ها و شکنجه‌ی زنان معترض شده و تاکید کرده‌اند که ژولیا پارسی همراه پسرش و ندا پروانی نیز همراه همسر و کودک‌اش باید فوراً از زندان آزاد شوند.

زنان معترضان افزودند که جامعه‌ی جهانی و نهادهای حقوق بشری باید آپارتاید جنسیتی در افغانستان را به‌رسمیت بشناسند.

اعضای این جنبش می‌گویند که جامعه‌ی جهانی، سازمان ملل متحد، سازمان‌های حقوق‌ بشری و سایر نهادهای مدافع حقوق بشر، به‌جای شعار و نشر گزارش‌های بی‌اثر، باید اقدامات فوری را برای حمایت از زنان و جلوگیری از نقض حقوق بشری در افغانستان روی دست بگیرند.

آنان خاموشی جامعه‌ی جهانی و نهادهای حقوق بشری در قبال وضعیت افغانستان را«تاسف‌بار» خوانده‌اند.

آن‌ها می‌گویند که خاموشی جامعه‌ی جهانی در قبال زنان و دختران افغانستان یک لکه‌ی ننگ بسیار بزرگ برای تمام جهان است.

این در حالی است که ژولیا پارسی از زنان معترض افغانستان چهار روز پیش همراه با همسر و فرزندش از شهر کابل توسط نیروهای استخبارات حکومت سرپرست بازداشت شد.

همچنین چند روز قبل از آن، ندا پروانی، یکی دیگر از فعال حقوق زن نیز همراه با شوهر و کودک خردسالش از سوی حکومت فعلی بازداشت شده بودند.

با این وجود یوناما یا دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان نیز در یک اعلامیه، خواستار توقف بازداشت‌های خودسرانه از سوی حکومت سرپرست شد.

قابل ذکر است که حکومت فعلی پیش از این هم بارها زنان معترض را بازداشت و زندانی کرده‌اند. نیروهای حکومت سرپرست بارها اعتراضات و تجمات زنان را هم سرکوب می‌کند. زنان معترض هرازگاهی در مکان‌های سربسته تجمعات اعتراضی برگزار می‌کنند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=7347
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد