حزب کنگره ملی افغانستان: ۲۵ سپتامبر به‌عنوان «روز نسل‌کشی هزاره‌ها» ثبت شود

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

در ادامه‌ی اذیت و آزار مردم هزاره و شیعیان در افغانستان، این‌بار حزب کنگره ملی افغانستان به رهبری عبداللطیف پدرام خواستار ثبت ۲۵ سپتامبر به‌عنوان «روز نسل‌کشی هزاره‌ها» شده است.

این حزب با استناد به کتاب «سراج‌التواریخ» گفته است بر اثر لشکرکشی عبدالرحمان به ارزگان «چهارصد هزار خانواده‌‌ی هزاره بی‌رحمانه قتل‌عام شدند، ملک و مال آن‌ها تاراج و سرزمین‌های‌شان به قبایل پشتون» توزیع گردید.

در اعلامیه‌ی این حزب آمده است: «۲۵ سپتامبر روز کشتار هزاران هزار هم‌وطن هزاره‌ی ما به دستور امیر عبدالرحمن جلاد است.»

حزب کنگره ملی افغانستان در ادامه تاکید کرده است که در آن زمان هزاره‌ها از سرزمین‌های بومی و اجدادی‌شان کوچ داده شدند و بسیاری از زنان، دختران و جوانان آن‌ها همانند برده، در بازارهای برده‌فروشی کابل، قندوز، قندهار و کویته به فروش رسیدند.

در ادامه آمده است که پیامدهای آن «جنایت هولناک» ضربه‌ی مهلکی بر ساختار اجتماعی، قومی، اقتصادی و روانی جامعه‌ی هزاره بود که تا اکنون به گونه‌ی درست جبران نشده است.

این حزب افزود: «جنایتی که امیر تبه‌کار و حاکمانش مانند عبدالقدوس خان بر مردم هزاره روا داشتند، مصداق واقعی و انکار‌ناپذیر نسل‌کشی است.»

این در حالی است که اسناد تاریخی نشان می‌دهد که نیروهای عبدالرحمان خان، پادشاه سابق افغانستان در ۲۵ سپتامبر ۱۸۹۲ میلادی با شکست آخرین خط مقاومت هزاره‌ها وارد ارزگان شدند و به «قتل‌عام» هزاره‌‌ها اقدام کردند.

فعالان قوم هزاره در سال‌های اخیر از این روز به عنوان «روز قتل‌عام» و «نسل‌کشی هزاره‌ها» یاد کرده از قربانیان آن یادبود می‌کنند.

با این وجود حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری محمد کریم خلیلی به قتل‌های اخیر زنجیره‌ای باشندگان منطقه‌ی «جوی‌نو» ولسوالی خاص ارزگان ولایت ارزگان واکنش نشان داده و اعلام کرده است که این قتل‌ها، ادامه‌ی «نسل‌کُشی» هزاره‌ها است که از گذشته‌های دور تا حال ادامه داشته است.

این حزب با نشر اعلامیه‌ای گفته است که قتل‌های ولسوالی خاص ارزگان ولایت ارزگان ادامه نسل‌کُشی هزاره بوده و نسل‌کُشی هزاره‌ها در افغانستان از «گذشته‌های دور تا حال ادامه داشته و امروز به‌صورت عریان تحت حاکمیت حکومت فعلی» جریان دارد.

حکومت سرپرست در بیش از دو سال گذشته بارها متهم به رفتارهای «تبعیض‌آمیز مذهبی» شده‌اند.

حکومت فعلی پیش از این نیز محدودیت‌هایی را علیه اقلیت‌های مذهبی به ویژه مذهب شیعه و قوم هزاره وضع کرده بود.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=7198
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد