حزب وحدت اسلامی افغانستان: آنچه در ارزگان جریان دارد ادامه‌ی «نسل‌کُشی» هزاره‌ها است

12 ماه قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

عکس: شبکه‌های اجتماعی

حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری محمد کریم خلیلی به قتل‌های زنجیره‌ای باشندگان منطقه‌ی «جوی‌نو» ولسوالی خاص ارزگان ولایت ارزگان واکنش نشان داده و اعلام کرده است که این قتل‌ها، ادامه‌ی «نسل‌کُشی» هزاره‌ها است که از گذشته‌های دور تا حال ادامه داشته است.

این حزب با نشر اعلامیه‌ای گفت که قتل‌های ولسوالی خاص ارزگان ولایت ارزگان ادامه نسل‌کُشی هزاره بوده و نسل‌کُشی هزاره‌ها در افغانستان از «گذشته‌های دور تا حال ادامه داشته و امروز به‌صورت عریان تحت حاکمیت حکومت فعلی» جریان دارد.

در ادامه آمده است که از زمان تسلط حکومت فعلی بر افغانستان تا اکنون حدود ۱۷ نفر در ولسوالی خاص ارزگان به گونه‌ی «سیستماتیک» و «هدفمند» کشته شده‌اند. حزب وحدت اسلامی افغانستان گفت که آخرین مورد آن قتل یک پدر و پسر است.

این حزب افزود که نیروهای محلی حکومت فعلی در جریان تمامی «حوادث و فجایع» در این منطقه قرار دارند؛ اما تا هنوز هیچ اقدامی برای تعقیب عاملان و تامین امنیت مردم «جوی‌نو» انجام نداده‌اند.

در اعلامیه آمده است: «بدون شک، حکومت فعلی به‌عنوان اداره‌ی حاکم، در قبال این فجایع انسانی مسوول می‌باشند و باید در برابر مردم افغانستان پاسخ بگویند.»

در ادامه تذکر داده شده است: «آنان (حکومت فعلی) باید بدانند که هر نوع بی‌توجهی به خواست‌های مشروع مردم برای دادخواهی و تامین امنیت، موجب خواهد شد که آن‌ها به عنوان ادامه‌دهنده‌ی روند نسل‌کُشی هزاره‌ها در حافظه‌ی تاریخی مردم افغانستان ثبت شوند.»

همچنین حزب وحدت اسلامی افغانستان از کشورها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، به‌ویژه سازمان ملل متحد خواسته است که برای جلوگیری از وقوع یک چنین حوادث اقدامات عاجل روی دست بگیرند.

این حزب هشدار داده است: «بدون شک، تداوم این وضعیت زخم عمیقی را بر پیکر ملت افغانستان وارد می‌کند و پیامدهای فاجعه‌باری دارد.»

قابل ذکر است که منطقه‌ی هزاره‌نشین «جوی‌نو» در ولسوالی خاص ارزگان ولایت ارزگان موقعیت دارد که در این اواخر شاهد قتل‌های زنجیره‌ای بوده است. در آخرین مورد حاجی حسن از ساکنان این منطقه همراه با پسرش علی‌خان در منطقه‌ی پشتون‌نشین «تنگی سبزچوب» به قتل رسیدند.

ساکنان این منطقه با قطع درختان میوه، تخریب مزارع و آتش‌زدن خرمن‌ها، خانه‌ها و موتر‌های شان مواجه بوده‌اند.

حکومت سرپرست در بیش از دو سال گذشته بارها متهم به رفتارهای «تبعیض‌آمیز مذهبی» شده‌اند.

حکومت فعلی پیش از این نیز محدودیت‌هایی را علیه اقلیت‌های مذهبی به ویژه مذهب شیعه و قوم هزاره وضع کرده بود.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=7166
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد