نهاد فریدام نو: گروه‌های قومی به حاشیه‌ رانده‌شده و با خطراتی مواجه‌اند

12 ماه قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

در ادامه‌ی وضع محدودیت و سرکوب گروه‌های قومی و مذهبی از سوی حکومت سرپرست، یک نهاد حقوق بشری موسوم به «فریدام نو» اعلام کرده است که گروه‌های قومی در افغانستان به حاشیه رانده‌شده و با خطراتی روبرو هستند.

نهاد «فریدام نو» به قتل یک پدر و پسر از ساکنان منطقه هزاره‌نشین «جوی نو» ولسوالی «خاص ارزگان» ولایت ارزگان واکنش نشان داده است.

این نهاد با نشر پیامِ در شبکه اجتماعی ایکس خود نوشته است که منطقه «جوی نو» از زمان بازگشت حکومت سرپرست به قدرت شاهد خشونت‌های مداوم علیه هزاره‌ها و تخریب زمین‌های آنها توسط «باشندگان پشتون» بوده است.

در ادامه آمده است: «گروه‌های قومی به حاشیه رانده‌شده در افغانستان با خطراتی روبرو هستند.»

منابع محلی از ولایت ارزگان به رسانه گوهرشاد گفته‌اند که این پدر و پسر روز چهارشنبه (۲۹ سنبله) در ساحه‌ی «تنگی سبزچوب» که یک منطقه‌ی پشتون‌نشین است، در نخست دستگیر و سپس به قتل رسیده‌اند.

منبع گفت که افراد ناشناس پس از دستگیری این دو نفر، پدر را تیرباران کرده و پسر را گردن بریده است.

براساس اطلاعات منابع محلی، در جریان بیشتر از دو سال گذشته که حکومت فعلی بر افغانستان مسلط شده‌اند، ۱۷ نفر از ساکنان منطقه‌ی هزاره‌نشین جوی‌نو (ششپر) به قتل رسیده‌اند.

منابع محلی انگیزه‌ی این اقدامات را تنش قومی می‌دانند. به گفته آنان افراد متعلق به قوم پشتون دست به قتل، تخریب و غارت اموال ساکنان منطقه «جوی نو» می‌زنند.

حکومت سرپرست در بیش از دو سال گذشته بارها متهم به رفتارهای «تبعیض‌آمیز مذهبی» شده‌اند.

حکومت فعلی پیش از این نیز محدودیت‌هایی را علیه اقلیت‌های مذهبی به ویژه مذهب شیعه و قوم هزاره وضع کرده بود.

همچنین چند ماه قبل وزارت تحصیلات عالی حکومت سرپرست درخواست شورای علمای شیعه افغانستان برای شامل‌ساختن فقه جعفری در نصاب آموزشی دانشگاه‌های کشور را رد کرده بود.

وزارت تحصیلات عالی گفته بود: «تقاضای شورای علمای شیعه به دلیل این ‌که یک نظام واحد، نیازمند نصاب و قانون واحد است، عملی نیست».

در حال حاضر هیچ یکی از وزیران کابینه‌ی حکومت فعلی هزاره یا شیعه نمی‌باشد.

همچنین چند ماه پیش کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی کنگره آمریکا در گزارشی گفته بود: «برخی از اقلیت‌های مذهبی با خطر نابودی روبرو هستند، برخی دیگر به خاطر ترس از انتقام، مراسم خود را پنهانی انجام ‎می‌‎دهند».

در گزارش آمده که رویکرد حکومت فعلی با وجود دو دهه دوری از قدرت، تغییر نکرده است و «اقدامات خشونت‌آمیز» با قرائت سخت‌گیرانه از اسلام، «نقض آزادی‌ مذهبی» است.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=7105
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد