دیدبان حقوق بشر: ادامه نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان، یک چالش جهانی است

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

هیدر بار، مسوول بخش زنان دیدبان حقوق بشر می‌گوید که تداوم حملات برنامه‌ریزی شده حکومت سرپرست بر حقوق زنان و دختران، تنها برای افغانستان نه، بلکه برای جهان یک چالش است.

خانم بار نشر اعلامیه‌ای گفته است که همزمان با فرا رسیدن بیست‌ودومین سال روز حملات یازدهم سپتامبر، برخلاف توافق دوحه، حکومت فعلی به نقض سیستماتیک حقوق زنان و دختران در افغانستان ادامه داده است.

او تاکید: «تصادفی نیست که اوضاع در ماه آگوست بالا گرفت، چون بسیاری از دیپلمات‌های جهان از تعطیلات تابستانی خود لذت می‌برند. حکومت فعلی در زمان مشابه سال گذشته نیز در جریان یک هفته، زنان و دختران افغان را از تحصیلات عالی و کار در نهادهای امدادرسان منع کرده بود.»

وی افزود که بسیاری از دیپلمات‌های کشورها، بدون در نظر گرفتن منافع حقوق بشری، بیشتر روی تعامل در زمینه‌های مبارزه با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر و استخراج منابع طبیعی در افغانستان با تمرکز کرده‌اند.

مسوول بخش زنان دیدبان حقوق بشر تصریح کرد: «در دنیایی که رهبران غالباً مرد هستند، تقریباً هیچ سیاست‌مداری حاضر نیست سرمایه سیاسی واقعی را برای حمایت از زنان و دختران خرج کند.»

دیدبان حقوق بشر به پنجاه‌وچهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جنوا اشاره نموده و گفت که اعضای این نشست باید یک میکانیسم  پاسخگوی جدید را برای جمع‌آوری شواهد مربوط به تمام جنایات بین‌المللی ارتکابی در افغانستان به‌ویژه در برابر زنان، ایجاد کنند.

این در حالی است که این نهاد بین‌المللی در پنجاه‌وچهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، برخی از سوءاستفاده‌های حکومت فعلی از مردم به‌ویژه زنان و دختران در افغانستان را جنایت علیه بشریت و آزارواذیت جنسی خوانده بود.

دیدبان حقوق بشر گفته بود که حکومت فعلی طی دو سال گذشته، به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق زنان و دختران دست زده‌ و آن‌ها را از زندگی عمومی حذف کرده‌اند.

قابل ذکر است که روز (دوشنبه، ۲۰ سنبله) روز نخست پنجاه‌و‌چهارمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با محوریت افغانستان برگزار شد.

در این نشست ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز سخنرانی کرد.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=6867
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد