سازمان بین‌المللی مهاجرت: ۷۹ درصد مردم افغانستان به آب آشامیدنی کافی دسترسی ندارند

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

سازمان بین‌المللی مهاجرت «IOM» اعلام کرده است که ۷۹ درصد از مردم افغانستان به آب آشامیدنی کافی دسترسی ندارند.

این سازمان با نشر پیامِ در شبکه اجتماعی ایکس خود نوشته است که ۲۰ بمبه آب را در ولایت هرات ساخته است که می‌توانند آب آشامیدنی پاک را برای بیش از ۱۰ هزار نفر تامین کند.

این نهاد بین‌المللی با ابزار نگرانی گفته است که ۷۹ درصد از مردم سراسر افغانستان به آب آشامیدنی کافی و پاک دسترسی ندارند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت در مورد این‌که، این بمبه‌های آب را در کدام مناطق هرات ساخته است، جزییات نداده است؛ اما این سازمان اظهارات نذیر یک باشنده این ولایت را نشر کرده، می‌گوید که اکنون بدون آن که ساعت‌ها در زیر آفتاب گرم در قطار‌های طولانی منتظر بماند، به آب آشامیدنی دسترسی پیدا کرده است.

همچنین اوچا یا دفتر هماهنگ‌کننده‌ی امور بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد در آغاز ماه اسد اعلام کرده بود که از ۳۴ ولایت افغانستان ۲۵ ولایت آن با شرایط شدید خشکسالی مواجه‌اند.

بر اساس آمار این نهاد، افغانستان در میان ده کشوری که با پی‌آمدهای شدید تغییرات اقلیمی مواجه‌اند، در جایگاه چهارم قرار دارد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که دو تا سه میلیارد تن در جهان با کمبود آب آشامیدنی پاک مواجه‌اند و آب تمیز برای آنان یک امتیاز نیست.

آقای گوترش گفته بود که بشریت در شاه‌راهی به‌سوی جهنم آب‌و‌هوایی روان است.

همچنین اوچا گفته بود که به‌‌دلیل کمبود بودجه‌ی نهادهای امدادرسان، ۶.۳ میلیون نفر در افغانستان به آب پاک و سالم دسترسی نخواهند داشت.

این در حالی است که پایتخت افغانستان به خصوص دشت برچی، غرب کابل با مشکل جدی کمبود آب آشامیدنی روبه‌رو است و باشندگان این ساحه ساعت‌های متوالی در صف توزیع آب منتظر دریافت چند بشکه آب در طول روز هستند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=6786
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد