بازگشایی «نگارخانه بهزاد»؛ دختران از حضور در صنف‌های آموزشی منع شدند

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

محمدابراهیم حبیبی، مسوول «نگارخانه بهزاد» در ولایت هرات از بازگشایی این مرکز خبر داده است؛ اما می‌گوید که اداره به معروف و نهی از منکر حکومت سرپرست حضور دختران و کشیدن چهره را منع کرده‌ است.

آقای حبیبی عصر امروز (چهارشنبه، ۱۵ سنبله) در صحبت با رسانه گوهرشاد گفت «نگارخانه بهزاد» که دیروز از سوی ریاست امر به معروف و نهی از منکر هرات بسته شده بود، دوباره بازگشایی شده است.

وی تاکید کرد که مسوولان اداره به معروف هشدار داده است که دختران نباید در صنف‌های آموزشی «نگارخانه بهزاد» اشتراک و همچنان هنرجویان از نقاشی چهره‌ خودداری کنند.

او افزود که تصمیم‌ نهایی ریاست امر به معروف و نهی از منکر هرات فردا (پنج‌شنبه، ۱۶ سنبله) در مورد نحوه آموزش و اشتراک دختران به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

مسوول نگارخانه بهزاد از مسوولان حکومت محلی خواست که به دختران اجازه دهند تا در صنف‌های آموزشی اشتراک کنند و بتوانند هنرشان را به نمایش بگذارند.

آقای حبیبی گفت که بسته شدن نگارخانه بهزاد باعث شکسته شدن «قلب» وی شده است.

همچنین وی در ادامه می‌گوید که بستن نگارخانه بهزاد به روی دختران اثر منفی گذاشته و با ادامه این روند روحیه دختران نابود خواهد شد.

این در حالی است که پیشتر مسوولان «نگارخانه بهزاد» به خبرنگاران گفته بود که نیروهای حکومت سرپرست به‌دلیل اشتراک «دو کودک دختر» در صنف آموزش خطاطی، این مرکز را بسته‌اند.

او می‌افزاید که «نگارخانه بهزاد» بزرگ‌ترین مرکز اکادمیک هنری در افغانستان است که سابقه‌ی چهل‌ساله دارد.

به‌گفته‌ی آقای حبیبی، این مرکز خدمات شایانی در عرصه‌ی هنر اسلامی ارائه‌ کرده است.

از این مرکز هنری پیش از تسلط حکومت فعلی بر افغانستان، برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری مانند خطاطی، نقاشی و نمایشگاه‌های‌ عکاسی استفاده می‌شد.

باید گفت که بیش از دو سال می‌شود که حکومت سرپرست دختران بالاتر از صنف ششم را در افغانستان از رفتن به مکتب منع کرده‌ است.

وزارت تحصیلات عالی حکومت فعلی، زنان و دختران افغان را از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز بازداشته است.

این اقدام حکومت فعلی باعث شده است که میلیون‌ها دانش‌آموز دختر از آموزش باز بماند.

همچنین در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستورانت‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد، سفر بدون محرم و کار در موسسات غیردولتی داخلی و بین‌المللی و حتی دفاتر سازمان ملل در افغانستان منع شده‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=6656
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد