مرکز جهانی مسوولیت محافظت: حکومت افغانستان مرتکب نقض سیستماتیک حقوق بشر شده است

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

مرکز جهانی مسوولیت محافظت اعلام کرده است که مقام‌های حکومت سرپرست مرتکب نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در سراسر افغانستان شده‌اند.

این مرکز با ارسال نامه‌ای به پنجاه‌وچهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژینو، به قتل‌های فراقانونی، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری با مقام‌ها و نظامیان حکومت پیشین، کارمندان رسانه‌ها و مدافعان حقوق بشر اشاره شده است.

در نامه آمده است که حکومت سرپرست طی دو سال گذشته با اجرای سیاست‌ها و اقدامات محدود کننده، شکل شدید تبعیض جنسیتی را علیه زنان و دختران ادامه داده است.

در ادامه آمده است: «این محدودیت‌ها نقض آشکار تعهدات حکومت فعلی تحت کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان (CEDAW) است.»

همچنین مرکز جهانی مسوولیت محافظت در نامه از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته است که این نهاد در پنجاه‌وچهارمین نشست خود قطعنامه‌ای را صادر ‌کند که‌ نقض حقوق بشر از سوی حکومت فعلی را محکوم کند.

این مرکز تاکید کرده است که شورای حقوق بشر در کنار آن، بر لزوم رعایت مفاد آن توسط کشورهای عضو و اطمینان از پاسخگویی در قبال چنین نقض‌هایی تاکید کند.

در نامه از شورای حقوق بشر ملل متحد خواسته شده است که منابع بیشتری به نظارت و پیگیری همه‌جانبه موارد نقض حقوق بشر در افغانستان اختصاص دهد، باید شواهد نقض حقوق بشر جمع آوری شود و عاملان آن پاسخگو شوند.

مرکز جهانی مسوولیت محافظت به تلفات حملات از سوی گروه داعش در افغانستان اشاره کرده و گفته است که از ۲۴ اسد ۱۴۰۰ تا ۹ جوزا سال جاری، بیش از سه هزار و ۷۷۴ غیر نظامی در کشور کشته و زخمی شده‌اند.

به گفته‌ی این نهاد، قربانیان این حملات عمدتاً اقلیت‌های مذهبی به‌ویژه از قوم هزاره بوده‌اند.

پنجاه‌وچهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار است از ۱۱ سپتامبر تا ۶ اکتبر سال جاری میلادی برگزار شود.

این در حالی است که پیش از این نیز شماری از نهادهای حقوق بشری، حکومت سرپرست را به نقض حقوق بشر در افغانستان متهم کرده؛ اما حکومت فعلی همواره ادعاهای مطرح شده را تکذیب کرده‌اند.

در کنار آن، بیش از دو سال می‌شود که حکومت سرپرست دختران بالاتر از صنف ششم را در افغانستان از رفتن به مکتب منع کرده‌ است.

وزارت تحصیلات عالی حکومت فعلی، زنان و دختران افغان را از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز بازداشته است.

این اقدام حکومت فعلی باعث شده است که میلیون‌ها دانش‌آموز دختر از آموزش باز بماند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=6450
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد