سازمان ملل:‌ برای زنان و دختران افغان مقیم ایران پرستاری و قابله‌گی آموزش می‌دهیم

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

ستیفین دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) می‌خواهد که برای زنان و دختران افغانستانی که اکنون در ایران به سر می‌برند، شرایط آموزش مهارت قابله‌گی و پرستاری را فراهم کند.

آقای دوجاریک در یک نشست خبری گفته است که این توافق روز (دوشنبه، ۶ سنبله/ ۲۸ آگوست) با مقام‌های ایرانی امضاء شده است.

وی تاکید کرد که زمینه‌سازی آموزش برای زنان و دختران افغانستانی مقیم ایران یک گام عمده و پیشرفت در راستای تقویت فراگیری و همچنان توانمندسازی زنانی می‌باشد که مجبور به ترک خانه‌های‌شان از افغانستان شدند.

او افزود که رهبری این ابتکار را صندوق جمعیت سازمان ملل متحد بر عهده دارد.

به گفته‌ی وی، این برنامه به همکاری سازمان صحت جهانی،‌ کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان و سازمان بین‌المللی مهاجرت صورت می‌گیرد تا به نیازمندی پناهندگان افغانستانی‌های مقیم ایران رسیدگی شود.

آقای دوجاریک گفت که صندوق جمعیت سازمان ملل متحد از ارائه خدمات به مردم ساکن در وضعیت‌های آسیب‌پذیر از جمله دسترسی به خدمات صحت باروری و وقایۀ ایدز حمایت خواهد کرد.

این در حالی است که کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهند‌گان با نشر آمار گفته است که پیش از تسلط دوباره‌ی حکومت فعلی بر افغانستان، ۳.۴ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کردند که از این میان، نزدیک به دو میلیون مهاجر غیرقانونی بودند.

با این حال، این سازمان گفته است که صدها هزار مهاجر افغان دیگر پس از آگوست ۲۰۲۱ میلادی، به ایران رفته‌اند.

قابل ذکر است که قابله‌ها و پرستاران در افغانستان با کم‌ترین امکانات و در سخت‌ترین شرایط جان هزاران تن را نجات می‌دهند. حال آنکه کمترین امتیاز را دریافت می‌کنند و به فعالیت‌های شان بهای کمتری داده می‌شود.

این در حالی است که پس از تسلط حکومت فعلی بر افغانستان و ادامه‌ی محدودیت‌های سختگیرانه‌ علیه زنان و دختران، شمار زیادی از قابله‌ها و دیگر کارمندان صحی زن شغل خود را ترک کرده و شماری معدود به کار خود در این بخش ادامه داده اند.

همچنین وزارت صحت عامه گفته بود که بر اساس سروی سال ۲۰۲۰ میلادی، نزدیک به ۳۷ هزار قابله در سراسر افغانستان فعالیت می‌کردند که از این میان هفت هزار آن در شفاخانه‌ها و مراکز صحی دولتی و حدود پنج هزار نیز در سکتور خصوصی مشغول کار بودند. اما پس تسلط حکومت فعلی و مهاجرت شماری زیادی از متخصصان، تا اکنون آمار دقیق قابله‌ها و پرستاران معلوم نیست.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=6410
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد