منع ورود زنان به بندامیر؛ هیدر بار: حکومت افغانستان حتی طبیعت را نیز از زنان می‌گیرند

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

هیدر بار، معاون بخش امور زنان دیدبان حقوق بشر به ممنوع کردن زنان از ورود به بندامیر در بامیان از سوی حکومت سرپرست واکنش نشان داده و می‌گوید که حکومت فعلی اکنون در کنار سایر ممنوعیت‌ها حتی طبیعت را نیز از زنان می‌گیرند.

خانم بار با نشر پیامی در پلتفرم ایکس خود نوشته است: «حکومت فعلی که به محروم کردن دختران و زنان از تحصیل، اشتغال و رفت و آمد آزاد اکتفا نمی‌کنند، می‌خواهند پارک‌ها و ورزش و اکنون حتی طبیعت را نیز از آن‌ها بگیرند.»

وی تاکید کرد: «قدم به قدم دیوارها به‌روی زنان بسته می‌شوند، زیرا هر خانه‌ای به زندان تبدیل می‌شود.»

همچنین فرشته عباسی، پژوهش‌گر بخش آسیا در دید‌بان حقوق بشر نیز با نشر پیامی در شبکه‌ اجتماعی ایکس ممنوع کردن زنان از ورود به پارک ملی بندامیر را «بی‌احترامی کامل» خوانده بود.

این در حالی است که خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر حکومت فعلی در سفری به ولایت بامیان اعلام کرده که زنان اجازه رفتن به بندامیر بامیان را ندارند.

آقای حنفی در یک سخنرانی گفته است: «بعد از این، به بند امیر خانم‌ها و خواهرهای ما رفته نمی‌توانند تا آن وقتی که یک اصول جور کنیم.»

به گفته‌ی او، سیاحت «نه فرض و نه واجب» است.

او خواهان همکاری ماموران این اداره موسوم به محتسبین برای اجرای این دستورالعمل شد.

قابل ذکر است که حکومت سرپرست از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، دستورات زیادی در راستای محدودیت حضور زنان در پارک‌ها و تفریح‌گاه‌ها وضع کرده‌اند.

حکومت فعلی در ابتدا برای حضور زنان و مردان در پارک‌ها تقسیم‌اوقات جداگانه تعیین کرده بود؛ اما در نهایت حضور زنان را در تمام پارک‌های تفریحی کشور ممنوع اعلام کرد.

همچنین  بیش از دو سال می‌شود که حکومت سرپرست دختران بالاتر از صنف ششم را در افغانستان از رفتن به مکتب منع کرده‌ است.

وزارت تحصیلات عالی حکومت فعلی، زنان و دختران افغان را از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز بازداشته است.

این اقدام حکومت فعلی باعث شده است که میلیون‌ها دانش‌آموز دختر از آموزش باز بماند.

قابل ذکر است که در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستورانت‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد، سفر بدون محرم و کار در موسسات غیردولتی داخلی و بین‌المللی و حتی دفاتر سازمان ملل در افغانستان منع شده‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=6387
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد