دیدبان حقوق بشر: برای پایان دادن به نقض حقوق زنان باید حکومت افغانستان تحت فشار جهانی قرار گیرد

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

دیدبان حقوق بشر به ممانعت سفر گروهی از دختران افغانستان برای ادامه تحصیل به دبی واکنش نشان داده و خواستار اعمال فشارهای بیشتر بر حکومت سرپرست از سوی جامعه‌ی جهانی شده است.

این نهاد بامداد امروز (شنبه، ۴ سنبله) در پلتفرم «ایکس» خود نوشته است که نیروهای حکومت سرپرست در میدان هوایی کابل مانع سفر تحصیلی دست‌کم ۶۳ دختر به دبی شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر تاکید کرده است که جامعه‌ی جهانی برای تحت فشار قرار دادن حکومت فعلی برای پایان دادن به نقض حقوق زنان و دختران، بیشتر تلاش کند.

این در حالی است که قرار بود روز (چهارشنبه، ۱ سنبله) دست‌کم ۱۰۰ دانشجوی دختر به خاطر ادامه تحصیلات‌شان به کمک مالی خلف بن احمد الحبتور، تاجر اهل امارات متحده عربی به شهر دبی بروند؛ اما نیروهای حکومت سرپرست در فرودگاه کابل مانع سفر این دختران شده‌اند.

این اقدام حکومت سرپرست واکنش‌های شدید داخلی و خارجی را به دنبال داشته است.

از این میان، فلورنسیا سوتو نینو، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد روز (پنج‌شنبه، ۲ سنبله، به خبرنگاران گفته بود که آموزش یکی از حقوق اساسی و بسیار مهم زنان و دختران است که باید از آن برخوردار باشند.

او تاکید کرده بود که ممانعت آموزش و تحصیل دختران نه‌تنها به صورت فردی آنان را متاثر کرده است، بلکه همه جامعه افغانستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این در حالی است که اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی، با محروم شدن دختران از تحصیل، شماری از سازمان‌های بین‌المللی فعال در افغانستان طرحی را به نام «هیچ دختری از تحصیل بازنماند» راه‌اندازی کردند که برگزاری صنف‌های محلی در روستاها و شهرها با حمایت مالی این سازمان‌ها، بخشی از آن بود.

سازمان بین‌المللی مراقبت می‌گوید این صنف‌ها موفق بودند و شماری از دختران توانستند با شرکت در این صنف‌ها خواندن و نوشتن بیاموزند.

قابل ذکر است که در دو سال گذشته علی‌رغم فشارهای بین‌المللی گسترده و اعتراض مداوم زنان در افغانستان، حکومت فعلی نه تنها محدودیت‌های اعلام‌ شده را لغو نکرده، بلکه برای کار و زندگی زنان محدودیت‌های بیشتری وضع کرده است.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=6296
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد