نخست‌وزیر پیشین بریتانیا: جهان باید برای پایان‌دادن به سرکوب زنان و دختران افغان متحد شود

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

در ادامه‌ی وضع محدودیت‌های شدید بر کار و آموزش زنان و دختران افغان، گوردون براون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا می‌گوید زمان آن فرا رسیده است که سرکوب زنان افغانستان توسط حکومت سرپرست را «جنایت علیه بشریت» اعلام کنیم و دادگاه کیفری بین‌المللی باید تحقیقاتی را درباره‌ی این سرکوب‌ها آغاز کند.

آقای براون در مقاله‌ای در روزنامه گاردین نوشته است که جهان باید برای پایان‌دادن به سرکوب زنان و دختران در افغانستان متحد شود.

وی نوشته است که در آستانه‌ی دوسالگی سقوط دولت پیشین، باید محرومیت زنان و دختران افغانستان از آموزش مورد توجه جهانی قرار گیرد.

او تاکید کرد: «هیچ‌کس نباید شک داشته باشد، آنچه که دختران در افغانستان تجربه می‌کنند، یک اختلال موقتی نیست. این چیزی کم‌تر از آپارتاید جنسیتی نیست، اصطلاح وحشتناکی که اخیراً نماینده‌ی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد به‌کار برده است.»

نخست‌وزیر پیشین بریتانیا در ادامه بر محرومیت زنان و دختران در افغانستان از آموزش و کار تمرکز کرده و آن را نقض قوانین الزام‌آور بین‌المللی دانسته است.

این مقام بریتانیایی از قاضیان دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته است که در مورد «سرکوب جنسیتی» زنان و دختران افغانستان و احتمال ارتکاب «جنایت علیه بشریت توسط حکومت سرپرست» تحقیق کنند.

وی تاکید کرد که بر اساس مفاد اساس‌نامه‌ی رم، ممکن است شماری از اعضای حکومت فعلی به‌دلیل ارتکاب جنایت ضدبشری آزار و شکنجه‌ی جنسیتی، مورد پی‌گرد قرار گیرند.

او از تلاش دختران در افغانستان برای آموزش ستایش کرده و افزوده است که آنان با وجود ترس از بازداشت و شکنجه، در مکاتب زیرزمینی یا به‌صورت آنلاین تحصیل می‌کنند.

آقای براون به محکومیت گسترده‌ی ممنوعیت آموزش زنان و دختران از سوی کشورهای مسلمان در خاورمیانه اشاره نموده و گفته است که ممنوعیت آموزش آنان توجیه دینی ندارد.

همچنین او در این مقاله خواستار گسترش زمینه‌ی آموزش‌های آنلاین برای زنان و دختران افغانستان شده است.

وی افزوده است که یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل نیز باید منابعی در اختیار داشته باشد که فرصت‌های آموزشی را برای زنان و دختران در داخل افغانستان و در بیرون از این کشور، به‌ویژه در پاکستان افزایش دهد.

نخست‌وزیر پیشین بریتانیا پیشنهاد کرده است که در صورت فراهم‌شدن زمینه‌ی بازگشت زنان و دختران افغانستان به مکاتب و دانشگاه‌ها، جهان باید آماده‌ی تامین هزینه‌ی مالی آن باشد.

در حالی آقای براون بر آموزش دختران افغانستانی تاکید می‌کند که نزدیک به دو سال است که حکومت سرپرست دختران بالاتر از صنف ششم را در افغانستان از رفتن به مکتب منع کرده‌ است.

وزارت تحصیلات عالی حکومت فعلی، زنان و دختران افغان را از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز بازداشته است.

این اقدام حکومت فعلی باعث شده است که میلیون‌ها دانش‌آموز دختر از آموزش باز بماند.

قابل ذکر است که در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستورانت‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد، سفر بدون محرم و کار در موسسات غیردولتی داخلی و بین‌المللی و حتی دفاتر سازمان ملل در افغانستان منع شده‌اند.

همچنین افغانستان یگانه کشور در جهان است که دختران و زنان در آن از رفتن به مکتب‌های متوسطه و لیسه و همچنان دانشگاه‌ها محروم شده‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=5838
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد