روزنامه جمهوری اسلامی ایران از سرکوب عزاداران محرم از سوی حکومت افغانستان انتقاد کرد

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

روزنامه جمهوری اسلامی ایران در مطلبی از برخورد نیروهای حکومت سرپرست با عزاداران محرم در روز عاشورا و خاموشی دولت کشورش انتقاد کرده و نوشته است که چه فرقی میان شیعیان افغانستان با مردم فلسطین، لبنان و سوریه وجود دارد؟

این روزنامه روز (یک‌شنبه، ۸ اسد) با نشر مطلبی دولت سیدابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران را متهم به برخورد دوگانه با شیعیان کرده و نوشته است: «نیروهای حکومت افغانستان با شمشیر و قنداق تفنگ به عزاداران محرم حمله کردند.»

روزنامه جمهوری اسلامی ایران در ادامه نوشته است: «چه فرقی میان شیعیان افغانستان با مردم فلسطین و لبنان و سوریه وجود دارد که وقتی صهیونیست‌ها به مردم آن کشورها حمله می‌کنند تمام دستگاه‌ها و رسانه‌های دولتی از آن‌ها حمایت می‌کنند؛ ولی وقتی نیروهای حکومت سرپرست عزاداران را مورد ضرب‌وشتم قرار می‌دهند حتی از دادن اخبار این موارد هم خودداری می‌شود؟»

در ادامه تاکید شده است: «رسانه‌های دولتی یا وابسته به دولت نیز به‌رغم مشاهده خلف وعده‌ها، جنایت‌ها، خیانت‌ها و اقدامات ضدانسانی حکومت فعلی در نقاط مختلف افغانستان، حاضر نبودند و هنوز هم نیستند بی‌طرفانه اخبار واقعی این کشور را اطلاع‌رسانی کنند و از عمل‌کرد حکومت فعلی گزارش‌های عینی به افکار عمومی بدهند.»

این در حالی است که نیروهای حکومت سرپرست در روز دهم محرم (روز عاشورا) عزاداران را در نقاط مختلف کشور به ویژه ولایت غزنی سرکوب کردند.

براساس معلومات منابع محلی از ولایت غزنی در نتیجه‌ی تیرباران نیروهای حکومت سرپرست بر کاروان عزاداران روز عاشورا در ساحه نوآباد و قلعه شهاده در حوزه ششم امنیتی شهر غزنی،‌ چهار تن باخته و بیش از ۱۲ تن دیگر زخم شدند.

با این وجود، منصور افغان،  آمر نشرات ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت غزنی با تایید این رویداد به رسانه گوهرشاد گفته بود: «مردم به طرف مجاهد سنگ پرتاب می‌کردند و مجاهد مجبور شدند که فیر هوایی کنند؛ اما تنش‌ها زیاد شده و چندین نفر کشته و زخمی شدند.»

آقای افغان تاکید کرد که این رویداد از سوی والی غزنی و ارگان عدلی و قضایی به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

او گفت که در پیوند به این رویداد چندین تن از نیروهای حکومت سرپرست بازداشت شده و در نظارت‌خانه به سر می‌برند.

قابل ذکر است که حکومت سرپرست در جریان مراسم عاشورای امسال محدودیت‌های زیادی را بالای شیعیان وضع کرده بود. حکومت در کنار سایر محدودیت‌ها فعالیت شبکه‌های مخابراتی را نیز در کابل، بلخ و غزنی قطع کرده بود.

همچنین افراد حکومت فعلی بر تجمع عزاداران در ساحه دشت برچی هم به‌سوی عزاداران گلوله باری کرده‌اند. هنوز از تلفات تیراندازی در کابل اطلاعی در دست نیست.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=5503
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد