شورای علمای شیعه افغانستان خواستار لغو محدودیت‌ها بر مراسم عزاداری محرم شد

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

در ادامه‌ی محدودیت حکومت سرپرست در برگزاری مراسم عزاداری محرم، شورای علمای شیعه افغانستان خواستار رفع محدودیت‌های حکومت بر مراسم‌ عزاداری شیعیان در ایام محرم شده است.

محمدهاشم صالحی، رییس این شورا می‎گوید که خواسته‌ی مردم افغانستان رفع تمام محدودیت‌ها و اجازه‌ی نصب‌ پرچم‌های عزاداری محرم می‌باشند.

آقای صالحی این موضوع را روز (شنبه، ۳۱ سرطان) در یک نشست خبری در کابل مطرح کرده است.

او تاکید کرد که امام حسین محور وحدت است و باید برگزاری مراسم عزاداری برای مردم آزاد باشد.

همچنین سید حسین عالمی بلخی، عضو شورای علمای شیعه افغانستان نیز در این نشست گفت که جلسه‌ای از علمای تشیع درباره‌ی محرم برگزار شده و براساس خواسته‌ی عزاداران، علمای شیعه از حکومت سرپرست می‌خواهند که محدودیت‌ها بر برگزاری مراسم عزاداری را بردارند و مانع نصب پرچم نشوند.

با این وجود، شورای علمای شیعه در این نشست طوماری را که از سوی شهروندان اهل تشیع برای رفع محدودیت و تامین امنیت محرم امضا شده است، به حکومت سرپرست ارائه کردند.

براساس گفته‌های شاهدان عینی از کابل به رسانه گوهرشاد، نیروهای حکومت سرپرست بر مراسم‌ عزاداری، به‌ویژه در منطقه‌ی غرب کابل محدودیت وضع کرده‌اند. آنان می‌گویند که نیروهای حکومت مانع نصب پرچم‌های عزاداری می‌شوند و حتی پرچم‌های نصب شده بر دروازه‌‌های دکاکین و خانه‌ها‌ را جمع‌ می‌کنند.

منبع می‌گوید که رفتار نیروهای حکومت سرپرست عین عزاداری با مردم خیلی خشن و نادرست است.

همچنین حکومت سرپرست چند روز پیش به شیعیان گفته بود که در چند حسینیه و تکیه‌خانه‌ی محدود، مراسم عزاداری برگزار کنند.

حکومت فعلی دلیل این محدودیت را تامین امنیت می‌خوانند.

با این وجود، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت فعلی پیشتر گفته بود که آزادی شیعیان در برگزاری مراسم محرم پابرجا است.

آقای مجاهد تاکید کرده بود که به‌خاطر تامین امنیت و گرفتن تدابیر احتیاطی بیشتر، گردهمایی‌های بزرگ یا رفت‌وآمد گروهی محدود شده است.

در حالی این محدودیت‌ها در برگزاری مراسم محرم وضع می‌گردد که حکومت فعلی پیش از این نیز محدودیت‌هایی را علیه اقلیت‌های مذهبی به ویژه مذهب شیعه و قوم هزاره وضع کرده بود.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=5177
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد