نی از «ناپدید» شدن یک خبرنگار در ننگرهار خبر داد

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

نی یا نهاد حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان اعلام کرد که عرفان‌الله بیدار، گرداننده‌ی برنامه‌های رادیو صفا در جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار از یک هفته به این طرف ناپدید شده است.

نی امروز (چهارشنبه، ۲۸ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که اطلاعات رسیده به این نهاد نشان می‌دهد، عرفان‌الله بیدار روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته از منطقه مسجد عیدگاه شهر جلال‌آباد توسط افراد مسلح بازداشت و به‌جای نامعلوم انتقال داده شده است.

در اعلامیه آمده است: «همکاران و خانواده آقای بیدار می‌گویند که تا اکنون از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست. وی توسط نیروی‌های امنیتی بازداشت شده است، اما نهادهای امنیتی در ولایت ننگرهار این گفته‌ها را رد نموده‌اند.»

این نهاد تاکید کرد که این‌بار نخست نیست که خبرنگاران در افغانستان ناپدید می‌شوند. از دو سال به این طرف شاهد ناپدید شدن تعدادی از خبرنگاران به‌صورت موقتی بوده است.

همچنین نهاد حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان علاوه کرد که رفتارهای غیر اصولی در برابر خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ای در این اواخر به پیمانه زیادی افزایش یافته است.

نی از مسوولان امنیتی در ولایت ننگرهار خواست که در مورد ناپدید شدن آقای بیدار تحقیقات خویش را انجام دهند و اطلاعات آن را با جامعه‌ی خبرنگاری افغانستان شریک سازند.

این نهاد همچنان از وزارت امور داخله‌ی حکومت سرپرست خواسته است که تا در قسمت امنیت و مصوونیت جانی خبرنگاران طرح مشخصی را ترتیب داده و امنیت و مصوونیت خبرنگاران را تضمین کند.

در عین حال، مرکز خبرنگاران افغانستان نیز می‌گوید که عرفان‌الله بیدار، مجری رادیو «صفا» در ننگرهار از یک هفته به این‌سو ناپدید شده است.

این نهاد در اعلامیه‌ی گفته است که برخی منابع از بازداشت آقای بیدار توسط استخبارات حکومت فعلی خبر می‌دهند.

برادر آقای بیدار به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته که او با کسی دشمنی شخصی نداشت و آنان نگران وضعیت او هستند.

این مرکز از حکومت فعلی خواسته است که با روشن‌ساختن وضعیت او، هرچه زودتر زمینه‌ی بازگشت‌اش را به خانه فراهم کنند.

مسوولان محلی حکومت در ننگرهار تا اکنون در این مورد ابراز نظر نکرده‌اند.

براساس آمار مرکز خبرنگاران افغانستان، در حال حاضر دست‌کم سه خبرنگار در زندان حکومت فعلی هستند.

این مرکز از حکومت خواسته است که از بازداشت، تهدید و ایجاد محدودیت بر کار خبرنگاران خودداری کنند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=5061
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد