سراج‌الدین حقانی: فاصله میان دانشگاه‌ها، مکاتب و مدارس جهادی از بین رفته است

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

با وجود محرومیت زنان و دختران از آموزش و تحصیل، سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله‌ی حکومت سرپرست می‌گوید که پس از روی‌کار آمدن حکومت، فاصله میان مکاتب، مدارس جهادی و دانشگاه‌ها از بین رفته است.

آقای حقانی این اظهارات را روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۰ سرطان) در سمپوزیم ملی علوم طبیعی دانشگاه شیخ زاید در خوست مطرح کرده است.

وی تاکید کرده است که اکنون مدرسه جهادی، مکتب و دانشگاه همه در یک مسیر قرار گرفته‌اند و فاصله میان آن‌ها از بین رفته است.

او می‌افزاید که از مدتی زیادی در افغانستان تلاش‌ها جریان دارد تا مدارس جهادی و دانشگاه‌ها در مقابل هم قرار داده شوند.

در حالی سرپرست وزارت امور داخله‌ی حکومت سرپرست این سخنان را بیان می‌کند که پس‌ از تسلط حکومت فعلی بر افغانستان، شمار زیادی از استادان دانشگاه‌ و متخصصان کشور را ترک کرده‌ و در حال حاضر دانشگاه‌ها با کمبود استاد مواجه‌اند.

همچنین حکومت سرپرست به صورت بی‌سابقه‌ی به ساخت‌وساز مدارس جهادی در ولایات کشور رو‌ آورده است.

قابل ذکر است که وزارت معارف حکومت فعلی در ماه ثور سال گذشته‌ی خورشیدی اعلام کرده بود که در مرکز هر ولایت یک مدرسه‌ی بزرگ جهادی با ظرفیت هزار نفر و در هر ولسوالی از سه تا ۱۰ مدرسه‌ی جهادی می‌سازد.

با این وجود بیش از ۶۵۰ روز است که حکومت سرپرست دختران بالاتر از صنف ششم را در افغانستان از رفتن به مکتب منع کرده‌ است.

وزارت تحصیلات عالی حکومت فعلی، زنان و دختران افغان را از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز بازداشته است.

این اقدام حکومت فعلی باعث شده است که میلیون‌ها دانش‌آموز دختر از آموزش باز بماند.

همچنین در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستورانت‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد، سفر بدون محرم و کار در موسسات غیردولتی داخلی و بین‌المللی و حتی دفاتر سازمان ملل در افغانستان منع شده‌اند.

گرچند سازمان‌های بین‌المللی بارها خواستار لغو این محدودیت‌ها شده‌اند، اما حکومت فعلی تا اکنون نه تنها از موضع خود عقب‌نشینی نکرده، بلکه ادعا نیز کرده است که حقوق شرعی زنان در افغانستان تامین است.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=4839
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد