گزارشگران بدون مرز: اکنون زمان آزادی مرتضی بهبودی است

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

پس از شش ماه از زندانی شدن مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی-افغانستانی، سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF)  کارزار را برای آزادی وی از زندان حکومت سرپرست، راه اندازی کرده و می‌گوید که اکنون زمان آزادی مرتضی فرارسیده است.

مرتضی بهبودی در هفتم جنوری سال جاری میلادی، ۴۸ ساعت پس از ورود به کابل از سوی نیروهای حکومت فعلی بازداشت شد. گزارشگران بدون مرز روزشماری را در پاریس برای شمارش روزهای حبس او نصب کرده است.

این سازمان در جریان کارزار برای آزادی بهبودی، از یک شمارنده غول پیکر در نمای ساختمان شهرداری مرکز پاریس رونمایی کرد که تعداد روزها، ساعت‌ها و دقایق حبس او را نشان می‌دهد.

گزارشگران بدون مرکز نوشته است که آریل ویل، شهردار مرکز پاریس، ژان لوک رومرو میشل، معاون شهردار پاریس، الکساندرا مستواجا، همسر بهبودی و کریستف دلور، دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز در مراسم رونمایی این شمارنده حضور داشته و بر تشدید کازار برای آزادی بهبودی تاکید کردند.

این سازمان افزود: «این سالگرد غم‌انگیزی است که امروز شاهد آن هستیم، هر دقیقه‌ای که این خبرنگار در سلول زندان می‌گذراند، یک دقیقه بیش از حد است.»

کریستف دلور گفت: «این یادبود غم‌انگیزی است که امروز شاهد آن هستیم، یادآوری که به مناسبت پایان شش ماه بازداشت خودسرانه مرتضی بهبودی روزنامه نگار است.»

وی تاکید کرد که کانال‌های گفتگو با حکومت سرپرست برای آزادی بهبودی باز است.

دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز تصریح کرد: «این وضعیت پوچ بسیار طولانی شده است. اکنون زمان آزادی مرتضی است.»

تا اکنون مقامات حکومت فعلی هیچ‌گونه اظهار نظری در مورد بازداشت این خبرنگار افغان-فرانسوی نکرده‌اند.

مرتضی بهبودی کار خود را به‌عنوان عکاس خبری از ۱۶ سالگی در افغانستان، کشوری که در آن متولد شده است، آغاز کرده بود.

آًقای بهبودی به دلیل تهدیدات در فرانسه پناهنده شد و اوایل سال جاری میلادی، تنها ۴۸ ساعت پس از ورود به کابل از سوی نیروهای حکومت سرپرست بازداشت شد.

در ماه‌های گذشته درخواست‌های گسترده‌ای از سوی نهادهای مختلف رسانه‌ای و حقوق‌بشری به‌خاطر رهایی مرتضی بهبودی صورت گرفته، اما حکومت افغانستان تا اکنون به این درخواست‌ها تمکین نکرده است.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=4710
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد