یونسکو: با منع آموزش رویاها و امیدهای دختران افغان نابود شده است

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

یونسکو یا سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد از ادامه‌ی محرومیت دختران و زنان افغان از آموزش و تحصیل به شدت انتقاد نموده و گفت که رویاها و امیدهای دختران و زنان در افغانستان از بین رفته است.

یونسکو امروز (چهارشنبه، ۱۴ سرطان) در رشته توییتی نوشته است که حق اساسی دختران و زنان برای آموزش و تحصیل زیر پاگذاشته شده است و این موضوع غیرقابل قبول است.

این سازمان تاکید کرد: «همه حق تحصیل دارند، اما در افغانستان، دختران و زنان از این حق اساسی محروم شده‌اند. آنان دیگر اجازه ندارند در مکاتب متوسطه و تحصیلات عالی شرکت کنند.»

در ادامه آمده است که این تصمیم ویرانگر، علیرغم چالش‌های بزرگ، دستاوردهای عظیمی را که در 20 سال گذشته در قسمت آموزش و پرورش افغانستان به دست آمده است، از بین خواهد برد.

یونسکو خواستار دسترسی فوری و غیرقابل مذاکره دختران به آموزش و بازگشت به مکتب شده است.

در حالی یونسکو از وضع محدودیت‌های حکومت فعلی علیه زنان و دختران افغان انتقاد می‌کند که بیش از ۶۵۰ روز است که حکومت سرپرست دختران بالاتر از صنف ششم را در افغانستان از رفتن به مکتب منع کرده‌ است.

وزارت تحصیلات عالی حکومت فعلی، زنان و دختران افغان را از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز بازداشته است.

این اقدام حکومت فعلی باعث شده است که میلیون‌ها دانش‌آموز دختر را از آموزش باز ماند.

همچنین در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد، سفر بدون محرم و کار در موسسات غیردولتی داخلی و بین‌المللی و حتی دفاتر سازمان ملل در افغانستان منع شده‌اند.

محدودیت‌های حکومت فعلی بر زنان همچنان ادامه دارد و در آخرین مورد، وزارت امر به معروف و نهی از منکر فعالیت آرایشگاه‌های زنانه را ممنوع کرده است.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=4632
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد